Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Isabel_k
Blogger

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:11

Welkom iedereen!

Ik ben voor mijn arabier aan het sparen voor de Rambo :j Ik heb dat hoofdstel al voor mijn fjord, maar die hebben natuurlijk alles behalve dezelfde maat :+ En ik gebruik hem voor haar echt elke dag dus wisselen is ook niet handig. Al helemaal niet omdat Joep goed gedeit met rust, reinheid en vooral regelmaat haha.

Ik heb gisteren met balkjes gewerkt. Het doel: ontspannen op zijn goede hand in evenwicht met zijn neusje naar de grond over de balken. Gelukt, dus daarna gelijk gaan spelen. Hij vond mijn plastic staanders eng en ik liet hem onderzoeken. Met zijn neus, hoeven en uiteindelijk tanden. Super fijn dat hij er uiteindelijk mee ging spelen, jammer dat er nu bijtmerken inzitten _O-
Afbeelding
Afbeelding

IG: @arabierjoep

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:41

De rambo heb ik inderdaad ook, echt een heerlijk hoofdstel!
En ook heel fijn dat hij wat eigen initiatief gaat nemen, altijd leuk om te zieb.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:41

Welkom nieuwen!

Wat schattig Isabel_K! En wat fijn dat het goed ging!

Gisteren wat gespeeld met mijn andere paard Shan! Ik kwam erachter dat ik wat vergeten was, dus ik holde naar mijn moeder toe. (Gewoon in de bak hoor) En toen draafde hij dolblij achter me aan, zo schattig! Maar aan de andere kant kan het ook best gevaarlijk zijn, dus even afwachten hoe dit zich ontwikkelt. Hiermee geeft hij wel aan heel graag bij me te willen zijn, ontzettend leuk dus. De reden dat dit me zo verbaasde, was dat ik op de andere stal hem echt met geen mogelijkheid kon laten meedraven. Leuk dat dit nu wel zo makkelijk gaat.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:48

Ik ben zeker blij met zijn initiatieven :))

Leuk dat hij achter je aankomt. Als je gewoon in de gaten houdt dat hij uit je ruimte blijft is er niks aan de hand en zou ik dat zeker niet afstraffen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:48

Nee klopt zeker idd. Afstraffen doe ik ook zeker niet, dan zou ik eerder zelf niet meer uitlokken. Maar hij bleef gelukkig heel netjes uit mijn ruimte :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:52

Dan is het heel erg leuk :)

Mijn fjord komt altijd mee als ik haar uitnodig. Ze is een dominante merrie, vandaar dat ik het echt moet vragen }> Als ik het niet vraag houd ze me goed in de gaten en kijkt ze vooral waar ik heenga.

Mijn arabier is soms echt mijn schaduw en loopt dan de godsgansedag achter me aan. Als hij liever zijn eigen ding doet kijkt hij me dan ook niet aan terwijl Rimska me dan wel in de gaten blijft houden. Maar als ik Joep fluit komt hij wel altijd, terwijl Rimska echt niet komt. Die denkt echt: “Fluiten? Ik ben niet gek.” :+

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 01:17

@Linde99 , ik doe langelijnen met een 21 jarige KWPN schimmelmerrie (v. Uniform) . We genieten er super van en ze kan elke keer niet wachten om te beginnen! We leren nog elke week bij in de les.

@Kimmie, wat lief dat hij meedraafde

@Isabel_k mijn paard komt eigenlijk altijd rustig aanwandelen in de wei als ik haar roep. Maar ze kan ook duidelijk aangeven dat ze iets niet wil op andere momenten. ik vind het eigenlijk wel prettig dat ze zoveel 'zegt', ik houd van paarden met mening en dan zeggen ze het tenminste ook snel als er iets mis met ze is (of gewoon waar en hoe ze gepoetst willen worden....)

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:16

Leuk Kim dat hij uit zichzelf meedraaft, dan heeft hij toch genoeg vertrouwen in je! Ik zou mij niet zo heel veel zorgen maken erover, volgens mij is Shan een goed opgevoed paard en loopt denk ik niet zomaar door je heen. Maar opletten kan nooit kwaad natuurlijk :) Wat doe je eigenlijk nog meer met Shan? Omdat je nu ook je andere paard hebt :)

Isabel, mijn merrie is ook een leidmerrie dus die komt ook niet als ik zomaar de bak of wei in loop. Maar na een beetje aanmoedigen komt ze wel aangestrompeld, zolang ze niet van me weg loopt vind ik het allemaal prima haha.

Ik heb met mijn bijrijdpaard een beetje aan de hand gewerkt weer, niet te lang want ze was nogal afgeleid door de wind. Klein stukje gedraafd, is ze nog wel wat fel in dus dat bouwen we rustig uit. Daarbij mist ze nog redelijk wat impuls, maar ze durft wel al haar hals te laten vallen dus daar ben ik blij mee. Weer een beetje travers geoefend, stukje bij beetje komt het er wel (langzaaaaaaaam :Y)). Verder wil ik graag clickeren oppakken, dus we hebben vandaag voor de tweede keer met een provisorische target geoefend en dat pakte ze erg goed op!

...
Ik ben gerpiegorp

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:25

Superfijn gerpiegorp! Ik doe met Shan eigenlijk van alles en nog wat, behalve rijden. Nu wel weer voorbereiden op het rijden.

Ik heb op horse event het boek 101 horsemanship oefeningen gekocht, daar kan ik lekker mee aan de slag!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:27

Ik ben opzoek naar wat nieuwe inspiratie voor het grondwerk.. De mentale training doe ik volgens de Parelli methode. Ik ben hier voornamelijk opzoek naar een nieuwe leuke oefening. Ik ben bezig met van hand veranderen (change direction) en nog wat andere oefeningen zoals veel met balken pionnen (sideways over een balk etc).. Wie heeft er nog een leuke oefening? De drivin zit er best aardig in. Yoyo ook op de cirkel.. Ik heb ooit een oefening gezien waarbij ze het paard om zijn of haar as lieten draaien aan de leadrope. Maar ik kan dat filmpje nergens vinden.. Is er iemand met ervaring hiermee?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:39

Gizeppie schreef:
Ik ben opzoek naar wat nieuwe inspiratie voor het grondwerk.. De mentale training doe ik volgens de Parelli methode. Ik ben hier voornamelijk opzoek naar een nieuwe leuke oefening. Ik ben bezig met van hand veranderen (change direction) en nog wat andere oefeningen zoals veel met balken pionnen (sideways over een balk etc).. Wie heeft er nog een leuke oefening? De drivin zit er best aardig in. Yoyo ook op de cirkel.. Ik heb ooit een oefening gezien waarbij ze het paard om zijn of haar as lieten draaien aan de leadrope. Maar ik kan dat filmpje nergens vinden.. Is er iemand met ervaring hiermee?

Bedoel je dat je er voor staat en dat het paard dan een rondje draait? Dat hij zeg maar van je weg stapt met de voorbenen en aan t eind van de cirkel weer voor je staat?

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:55

Inderdaad: hoe ziet je dit precies voor je? :D

Ik vind het zelf altijd heel leuk om de versnelling op te voeren. Dus als hij de verandering van richting in stap kan > draf
Als draf goed gaat > galop :))

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:40

Faitherr schreef:
Gizeppie schreef:

Bedoel je dat je er voor staat en dat het paard dan een rondje draait? Dat hij zeg maar van je weg stapt met de voorbenen en aan t eind van de cirkel weer voor je staat?

Ja zoiets.. Alleen hoe je dat met het touw gaat oplossen daar heb ik nog geen antwoord op haha..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:41

Isabel_k schreef:
Inderdaad: hoe ziet je dit precies voor je? :D

Ik vind het zelf altijd heel leuk om de versnelling op te voeren. Dus als hij de verandering van richting in stap kan > draf
Als draf goed gaat > galop :))

Haha mijn pony kan van halt naar galop en weer terug en heel veel schakelen doormiddel van je eigen energie.. Ja goede vraag. Los kan het wel, maar met lijn krijg ik het niet voor elkaar. Loop ik echt te klooien..

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:53

Dat met je lijn is gewoon ontzettend veel oefenen. Vooral voor jezelf. In principe is de oefening hetzelfde :D

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:35

ik kan het met en zonder lijn, ik doe als ik de lijn vast heb die gewoon over haar hoofd /hals, en dan is ie lang genoeg dat ik hem nog kan vasthouden terwijl ze rond draait, is ie te kort, dan leg ik hem gewoon over de hals heen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:08

Faitherr schreef:
ik kan het met en zonder lijn, ik doe als ik de lijn vast heb die gewoon over haar hoofd /hals, en dan is ie lang genoeg dat ik hem nog kan vasthouden terwijl ze rond draait, is ie te kort, dan leg ik hem gewoon over de hals heen.

Als je het op die manier doet, draai jij dus niet mee..

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:11

Gizeppie schreef:
Faitherr schreef:

Als je het op die manier doet, draai jij dus niet mee..

Nee? Hoe zou je mee willen draaien dan?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:31

@Faitherr

Ja nou die vrouw deed dat dus wel.. Die pakte haar stick en leadrope over. Maar het ging dus zo snel op dat filmpje (ben dat filmpje kwijt op youtube).. Ik snap nog steeds niet hoe zij dat doet.. Het lijkt me wel een geweldige oefening, omdat mijn drive er nu best aardig in zit..

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:33

Gizeppie schreef:
@Faitherr

Ja nou die vrouw deed dat dus wel.. Die pakte haar stick en leadrope over. Maar het ging dus zo snel op dat filmpje (ben dat filmpje kwijt op youtube).. Ik snap nog steeds niet hoe zij dat doet.. Het lijkt me wel een geweldige oefening, omdat mijn drive er nu best aardig in zit..

Hmm ik vind het moeilijk om voor te stellen, ik snap niet wat je bedoeld. Als je het filmpje vind ben ik wel benieuwd *D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:32

Gizeppie schreef:

Die 'pirouette' doen wij ook :))

Zijn begonnen met er naast staan, leadrope aan de andere kant van de hals en vanuit daar vragen om te draaien. Mijn pony had dit vrij snel door dus toen vanuit het voor hem staan gevraagd en ook dat snapte hij snel. en als ik nu wijs draait hij een rondje :D

Pas overigens wel op met je tenen :')

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:49

xZiva_ schreef:
Gizeppie schreef:

Zijn begonnen met er naast staan, leadrope aan de andere kant van de hals en vanuit daar vragen om te draaien. Mijn pony had dit vrij snel door dus toen vanuit het voor hem staan gevraagd en ook dat snapte hij snel. en als ik nu wijs draait hij een rondje :D

Dankje, dan moeten wij het denk ik ook maar zo proberen.. Maar gebruiken jullie die drive ook?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:13

Gizeppie schreef:
xZiva_ schreef:

Dankje, dan moeten wij het denk ik ook maar zo proberen.. Maar gebruiken jullie die drive ook?

Ik vroeg mijn pony om naar mij toe te komen door een stapje naar achteren te zetten :)

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:26

Wat voor aansluiting gebruiken jullie om een (longeer) touw aan een kaptoom te bevestigen?

Ik had er eerder niet over nagedacht, maar bij mn verzorgshettie komt de normale klip tot over zn neus en dat ziet er niet prettig uit.. Of stel ik me aan en moet hij er gewoon aan wennen?

Ik ben op zoek naar een eigen paard (zie profiel) :d

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:44

Mag ik meekletsen?

Ik heb een (bijna) 3 jaruge quarter merrie die we begonnen zijn te beleren. Ik doe nu veel grondwerk. "Los" grondwerken, enkele lijn, dubbele lijnen en VD. Joy vindt het allemaal even leuk! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van VD kent ze: "pak", "zoek", targetten, begin van flemen, "stay" en snoepje weigeren. :Y)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper