Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:57

Communicatie en duidelijkheid is heel belangrijk. Zonder kom je zeker in de problemen, ookal zijn de bedoelingen nog zo goed.

Hier gaat het tegenwoordig redelijk met de berichten, ben ik wel blij om. Al krijg ik nu vooral berichten dat ze niet kunnen, haha, maar je kan niet alles hebben zeker? :+

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:03

:D

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:45

Isabel_k schreef:
Ik ben een stille meelezer sinds ik een eigen paardje heb en ik zit een beetje te twijfelen. Ik heb altijd samen met mijn moeder een fjord gehad, deze deden we met zijn drieen en heeft dan ook nooit een verzorgster gehad.

Inmiddels heb ik ook een arabier erbij. En nu ik weer meer werk, merk ik dat het voor mij steeds lastiger aan het worden is om twee paarden te doen. Ik heb een leuke verzorgster die hem een keer per week even pakt, maar zij heeft momenteel een hernia en kan ook niks. Nu zit ik er over na te denken om nog iemand te zoeken die mijn ruin 1x per week pakt. Dan doen twee mensen hem 1x pw en ik doe hem dan de andere vijf dagen. Maar kan ik dit maken naar zowel mijn hypersensitieve paard als mijn huidige verzorgster? En: kan ik ook gewoon tijdelijk iemand zoeken? Dat zou het allerbeste voor mij zijn.

Op mijn ruin kan niet gereden worden. Dat komt er ook nog bij :D

Ook een meelezer, maar kan je niet vragen of je huidige verzorgster soms een dag extra wilt doen?

[o]

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:55

Zoals je ziet heeft ze een langdurige hernia. Anders was dat zeker een optie geweest ;)

IG: @arabierjoep

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:58

Wat kunnen ze dan wel met je ruin doen? En waar zoek je hulp bij? (Ivm hernia en niet extra kunnen verzorgen)

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:15

Hoeft geen probleem te zijn dat er meer dan twee mensen zijn die voor hem zorgen, althans zo zie ik het Isabel_k, wel moet je die derde heel erg goed gaan uitzoeken. Als hij hypersensitief is zoals je zegt, dan zal hij heel gevoelig zijn voor een goede klik en iemand die echt bij hem past. Als je die persoon kan vinden, zou ik het zeker doen, maar denk dat het een uitdaging kan worden. En als je de juiste persoon niet kan vinden, dan niet doen, anders krijg je er spijt van.

Met iemand tijdelijk zoeken, maak je het jezelf denk ik moeilijker, ik denk dat minder mensen zullen reageren omdat de meerderheid juist een band op wilt bouwen voor de lange termijn. Is het eerlijk/oneerlijk? Nee, het is wat het is. Maar als je niemand voor tijdelijk kan vinden, dan heb je ook kans dat het met niet tijdelijk wél werkt...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:52

Ze kunnen grondwerk met hem doen! Dat vind hij heel leuk en dan is hij heel eerlijk. En natuurlijk borstelen en kroelen. Zelf rij ik ook niet op hem ;)

Er moet zeker een goede klik zijn met een eventuele nieuwe verzorgster. Als die er niet is, is hij erg lief, maar kom je niet verder dan brokjes voeren :') Zelfs borstelen kan dan moeilijk zijn.

Ik vind het nuttig om jullie reacties te lezen. Ik zou hulp nodig hebben 1 dagje per week om een band op te bouwen met het paard zodat ik goede vakantie- en ziekteopvang heb. Hij moet heel erg wennen aan nieuwe mensen en ik wil hem dan ook niet een week overvallen met een nieuw mens tijdens mijn vakantie :D En verder werk ik en heb ik twee paarden dus een extra handje is wat dat betreft nooit weg.

Lovebirds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:59

Snap jullie wel.
Maar dan kwam ze wel,en dan zag je ze maanden niet meer.
De wei ,mesten is toch geen gedoe?.
We deden het immers samen,maar ze liet me zo vaak zitten.
Dat ik op een punt kwam,zo van nee nu wil ik het gewoon niet meer.
En als we gingen rijden,terwijl het werk al gedaan was,kwam ze wel.
Dat andere meisje van 22 jaar,bleef maar door vragen, en ook zo onzeker.
Ik zei,gewoon alles samen doen,dan komt het goed,echt waar.
Dit snapte ze ook al niet.
Daarom wil ik nu voorlopig ff alleen verder,voor de rest veel minderjarige die reageerden.
Ik zoek echt iemand,ook een rijmaatje en zo.
En die verzorgster,moest altijd der zin hebben.
Ik had ook geen klik mee,toen ik schreef op fb,en nu stop ik met verzorgsters.
Stuurde ze gelijk bericht,Hee! Wanneer ga je weer naar stal?
Ze weet verrekt goed,dat ik dagelijks rond die en die tijd ga,maar verder niet meer op ingegaan.

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:58

In het geval van niet op komen dagen of alleen de lusten en niet de lasten, dan zou ik het ook laten zitten Lovebirds. Klinkt ook alsof het al een tijdje aan de gang is, en als er geen verbetering in zit, dan maar stoppen... Er zitten hele goede bijrijders tussen, maar ook een hoop die niet de nodige klusjes willen doen helaas. Misschien dat je over een tijdje weer wat meer vertrouwen hebt en het dan nog een kans kan geven.

Ik wil geen minderjarigen meer, mis echt een stuk volwassenheid die juist nodig is bij het verzorgen van paarden. Verpest het wel voor de enkeling die het op die leeftijd wél kan, maar dat risico ga ik niet meer lopen... Misschien strenger zijn in de selectie?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:21

hier ook paar meiden gehad die alleen de lusten willen. lasten waren er niet, alleen 1x in de 3/4x les. Maar daar hadden ze geen geld voor...

ik mis bij sommige wel beetje de mentailiteit. het moet ze niks kosten.

Start 4 januari 2021 ONLINE CURSUS BEGINNEN MET GRONDWERK zie website voor meer info.
Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.
Instagram: paard.dans.met.mij
http://www.paarddansmetmij.nl

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:34

Dat zie ik ook steeds vaker. Ik volg verschillende Facebookgroepen en ik zag vandaag twee meisjes die op zoek waren naar een paard dat ze alleen in het weekend wilde doen. Ze hadden geen tijd voor andere dagen, maar wilde wel lessen en wedstrijdrijden :+ Volgens mij realiseren sommige jonge meisjes niet wat de maandelijkse kosten zijn en niet te vergeten dat ik ook dol ben op het weekend :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:57

Die moeten duidelijk nog leren dat een paard meerdere keren per week getraind moet worden voor wedstrijden en je moet oefenen voor je lessen.

Er zijn eigenaren die het niet zo veel uit maakt hoe hun paard gereden wordt, maar bij een serieus iemand die zijn pony of paard op wedstrijd wil zien uitkomen, wil toch dat er wat serieuzer en regelmatiger getraind wordt.

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:12

Volgens mij hebben we dezelfde advertentie gezien Isabel_k :-P ik dacht ook van "goh, jullie snappen nog niet hoe dit werkt..." en opzich, je hoeft niet alles te snappen op die leeftijd, maar een beetje inzicht mag wel.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:24

Nou inderdaad. Een beetje inzicht. Ik had ook een beetje inzicht op die leeftijd. Ik wil dat best bijbrengen en zo een meisje zoals ik vroeger helpen, maar dit was bizar :+

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:01

Precies, ik wist op die leeftijd ook echt niet alles, verre van, maar stelde me dan ook echt anders op. Krijg soms het idee dat het tegenwoordig alleen maar krijgen-krijgen-krijgen is, en ho maar als je iets terug moet doen (en nu voel ik me oud als ik ga klagen over de jeugd van tegenwoordig :\ )

Lovebirds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:50

plutolover schreef:
hier ook paar meiden gehad die alleen de lusten willen. lasten waren er niet, alleen 1x in de 3/4x les. Maar daar hadden ze geen geld voor...

ik mis bij sommige wel beetje de mentailiteit. het moet ze niks kosten.

Heel herkenbaar, en dat is echt triest.
Zelfs helpen willen ze ook niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:00

Terwijl ik toen ik die leeftijd had. Echt alles voor over had om verzorgpaard te hebben. En toen niet kon vinden.

Start 4 januari 2021 ONLINE CURSUS BEGINNEN MET GRONDWERK zie website voor meer info.
Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:31

Ik merk het ook om me heen, niet alleen bij jonge meiden..maar veel mensen willen alleen de lusten en niet de lasten/ kosten.

Ik denk dan eerlijk gezegd, dat je ook gewoon niet graag genoeg wilt en in die mensen ga ik geen moeite steken. (gelukkig zijn er ook nog mensen die wel echt graag willen)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:43

voor mij is het helaas lastig zo iemand te vinden.

Mijn hafje is al wat ouder. mag niet mee gesprongen worden, balkjes wel, niet op buitenrit. of je moet 18+ zijn met ruiterbewijs (is verplicht in ons bos) en dan never nooit alleen op rit met hem ivm verlatingsangst.

Daarnaast is hij maar 1.40 hoog. Dus snel reactie van jonge kinderen/tiener. En als die tiener ook nog te lief voor hem is, kan het een draak worden. Niet met rijden daar in is het een schat en met omgang ook. Maar kwa grenzen verlengen. dus konstant schooien om snoepjes, in je ruimte willen komen, gewoon door lopen ipv stil staan. En niet uit gemeenheid maar omdat die persoon geen grenzen aangeeft. En dan heb ik er ook last van, want gaat hij het ook weer bij mij doen. .En tuurlijk ik heb hem 13 jaar. Maar vind dat best iritant dat hij bij mij ook weer grenzen gaat opzoeken en hem dan steeds weer streng moet zijn, en hem steeds weer moet herhalen dat hij nou echt na 13 jaar nog steeds niet voorbij mij mag lopen of zomaar zn stal uit mag lopen ook al staat de deur open.

ik snap heel goed dat iemand die hem net doet dat nog allemaal moet leren. Maar als ik aangeef wees strenger, zet op zn plek, en ik help diegenen en diegene doet er niks mee.. tja houdt t voor mij ook snel op hhaha. En nee je hoeft hem niet in elkaar te meppen om een grens aan te geven. Want hij weet dondersgoed wat zn grenzen zijn haha

Dus verlopig ben ik blij zoals mijn situatie nu is, stalgenoot die hem 2x per week eten geeft,

stel ik zou geen paarden hebben, en een bijridjer worden ben ik bereid om heel veel te doen nog steeds. bijv groomen op wedstrijd, lessen gaan volgen, bijdrage ook geen probleem,klusjes ook geen ramp. Ik vind bijna alles leuk rondom paarden. Ik hoef nu geen stal uit te mesten, Maar ik heb dat nooit erg gevonden. Voer klaar zetten vind alleen maar leuk. Voeren via een rooster ook geen probleem.

maar ze zeggen niks voor niks de beste verzorgers/bijrijders nemen uiteindelijk een eigen paard omdat hun wel die passie en verantwoording hebben.
er zullen echt wel goede bijrijders zijn, en ik weet ook dat sommige eigenaren niet altijd leuk zijn en soms best veel van bijrijders vragen.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:29

Zoektocht bijrijder weer opnieuw gestart... Mijn persoonlijke situatie is wat gewijzigd, gezien Kani helaas naar een ander huisje is gegaan ( hij trapte sinds enkele weken jacy dagelijks tot bloedens toe en als het ff lukte dwars door de hekken heen). Eerst zocht ik een bijrijder voor 2 pony’s, gezien ik geen geschikt persoon kon vinden de zoektocht gestaakt.

Toch vanochtend het er maar weer opgewaagd en vol goede moed een nieuwe advertentie gemaakt * link staat in me onderschrift ben benieuwd naar jullie mening*

Vind het zo lastig wat te typen, het is al snel veelste lang. Maar zodra ik het kort en bondig typ lijkt het alsof het niet om een dier gaat, volgens mij heb ik nu wel
De juiste middenweg gevonden?
Heb al wel meteen een reactie gehad van een kennis, ze heeft geen ervaring met grondwerk maar is wel bereid om lessen te nemen. Dat is voor mij dan meteen weer een tweestrijd, want ik weet dat ze een leuke meid is, maar ik weet ook hoe mijn merrie is. Hoe gaan jullie om met dit soort dingetjes? Of hebben jullie wel is een minder ervaren persoon in hand genomen en het aangekeken? Dit is allemaal nieuw voor mij haha.. ik was jaren lang zelf dat pennymeisje opzoek naar een pony..

Is het trouwens gek om later pas een (niet hoge) bijdrage te vragen? Ik zoek nu echt verzorger en lekker leren en spelen met haar. Maar zodra ze onder het zadel is verwacht ik wel dat ze ook word gereden door dan de bijrijder. Bij mij op stal hoef je geen klusjes niks te doen, het is tegen het duin aan en er zijn veel dingen mogelijk. Hebben jullie in dit soort situaties gestaan?

volg ons op insta @bigbluejacy

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:38

Ik zou er duidelijk over zijn dat je nu geen bijdrage vraagt, maar vanaf het moment dat er gereden kan worden wel x euro per maand (per zoveel keer rijden) gevraagd gaat worden.

Je hebt nog steeds kans dat ze afhaken als ze moeten gaan betalen, maar dan ligt dat aan hunzelf en ben jij duidelijk geweest. Wil je dat iemand er ook op gaat rijden, zoek dan gelijk iemand die daar voldoende ervaring in heeft. Anders is het zonde van tijd en energie. Grondwerk is in mijn ogen makkelijker en sneller bij te spijkeren dan rijniveau. En als iemand kan rijden kent die over het algemeen ook wel wat basisbeginselen in de omgang naast het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:42

Het laatste wat je vraagt is vrij normaal, zelfs wel netjes dat je pas een bijdrage vraagt zodra er gereden kan worden :)

Ik heb ooit een meisje van de manege "aan de hand genomen" met mijn paard maar dat bleek geen match. Meisje was echt te onervaren en mijn paard was teveel paard voor haar.
Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd geen match te zijn, dus ik heb daar wel ervaring mee haha ;)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:01

_kmbn schreef:
Heb al wel meteen een reactie gehad van een kennis, ze heeft geen ervaring met grondwerk maar is wel bereid om lessen te nemen. Dat is voor mij dan meteen weer een tweestrijd, want ik weet dat ze een leuke meid is, maar ik weet ook hoe mijn merrie is. Hoe gaan jullie om met dit soort dingetjes? Of hebben jullie wel is een minder ervaren persoon in hand genomen en het aangekeken? Dit is allemaal nieuw voor mij haha.. ik was jaren lang zelf dat pennymeisje opzoek naar een pony..

Als je diegene al kent zou ik het zeker proberen :j. Het merendeel van mijn verzorgsters had geen ervaring met grondwerk. Ik heb ze zelf de basis geleerd en verder doorverwezen naar een instructrice. Momenteel hebben mijn verzorgster en ik samen grondwerkles, want ik kan ook nog genoeg leren. Het is erg leuk! Dus vraag je kennis of ze direct vanaf het begin wil investeren in grondwerk (tijd + geld). Als ze dat niet ziet zitten heb je niet de juiste persoon voor jouw paard.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:20

_kmbn schreef:
Zoektocht bijrijder weer opnieuw gestart... Mijn persoonlijke situatie is wat gewijzigd, gezien Kani helaas naar een ander huisje is gegaan ( hij trapte sinds enkele weken jacy dagelijks tot bloedens toe en als het ff lukte dwars door de hekken heen). Eerst zocht ik een bijrijder voor 2 pony’s, gezien ik geen geschikt persoon kon vinden de zoektocht gestaakt.

Toch vanochtend het er maar weer opgewaagd en vol goede moed een nieuwe advertentie gemaakt * link staat in me onderschrift ben benieuwd naar jullie mening*

Vind het zo lastig wat te typen, het is al snel veelste lang. Maar zodra ik het kort en bondig typ lijkt het alsof het niet om een dier gaat, volgens mij heb ik nu wel
De juiste middenweg gevonden?

Is het trouwens gek om later pas een (niet hoge) bijdrage te vragen? Ik zoek nu echt verzorger en lekker leren en spelen met haar. Maar zodra ze onder het zadel is verwacht ik wel dat ze ook word gereden door dan de bijrijder. Bij mij op stal hoef je geen klusjes niks te doen, het is tegen het duin aan en er zijn veel dingen mogelijk. Hebben jullie in dit soort situaties gestaan?

ik denk dat als het een leuke meid heeft en ze een klik heeft met je paard het best een goede kandidaat zal zijn! Misschien kan je eerst een keer of 2 of 3 met haar mee om haar te laten zien wat je wil van haar qua grondwerk. Ik had wel een beetje ervaring met grondwerk maar niet zo specifiek als voor mijn verzorgpaard vereist was. Heb hier hulp bij gehad van de eigenaresse en veel onderzoek op internet enzo naar gedaan. t ging al vrij snel super! als ze echt een leuke meid is en al aangeeft dat ze les wil nemen zou ik het een kans geven als er niet een andere perfecte kandidaat aankomt.

Ik hoefde ook pas een kleine bijdrage te geven toen ik daadwerkelijk begon met zelfstandig rijden enzo, werkt prima!

Lovebirds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:46

Hier even niemand,we hadden een tinker gekocht,de nieuwe verzorgster haakte daarom af?.
Was een nogal onzeker meisje,dat ook graag een tinker wilde.
En voor de rest iemand die stal en wei zocht,ik zei ik doe niet aan pension stalling.
Voor de rest veel fake berichten,je reageert daarna hoor je niks meer.
Dat onzekere ,meisje wilde de stal overnemen.
Want zo zei ze,jij rijdt toch bijna niet!!,Ik zo ja gek he?,we zijn nu aan het verbouwen op stal.
Daarom ff geen tijd pff.

Voor de rest reageerde nog een aantal meiden,die weleens een rondje mee hadden gereden,maar das al jaren terug,en al die jaren geen contact mee gehad.
Daar zit ik niet op te wachten,zo van ja ik kom af en toe maar een keer.