Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:34

Leuk, ik wil ons ook melden :)
Zag hier al wat bekenden uit het "veulen uit 2015 topic"

Ik ben sinds 2015 in het bezit van cruzado merrie Joya. Gekocht als veulen, net uit Spanje, en inmiddels is het best veel paard geworden van rond de 1.60. :D

Momenteel ben ik voornamelijk bezig met wandelen en oefeningen aan de hand. We wandelen nu twee a drie keer per week een kilometer of 4 a 5 per keer langs de weg. Daarnaast oefen ik aan de hand op tempocontrole , soepele bochtjes, slalompjes en wat ik nog meer bedenk.

Ze heeft al een aantal keer een zadel op gehad en daar maalt ze niet om.
In maart 2019 wordt ze 4 en wil ik langzaam maar zeker gaan beginnen met het inrijden.
Mijn doel is eind volgend jaar een buitenritje te maken.

Sowieso wil/hoop ik dat ze een fijn paard wordt om lekker mee op pad te gaan.

Nog even Joya showen

Afbeelding

Afbeelding

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:41

Isabel_k schreef:
Botten moeten ook licht belast worden om steviger te worden. Net als spieren, al heb je voor botten niet een heel paardenleven, alleen tijdens de groei.

Botten passen zich een leven lang aan in de dikte. Lengtegroei niet meer na het sluiten van de groeischijven. De laatste groeischijven, in de rug, sluiten pas rond het 7e levensjaar ongeacht het ras.

Spieren passen zich ook aan, enige wat na het 3e levensjaar niet echt meer veranderd is peesweefsel.
Na een peesblessures geneest een pees wel maar het weefsel op die plek is altijd van iets mindere kwaliteit.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Isabel_k
Blogger

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:43

Dan heb ik het onderzoek wat ik heb gelezen, niet helemaal goed gelezen :-) Bedankt voor de info.

Ik blijf er wel bij dat je echt naar een paard moet kijken. Een drie jarige dat rond hobbelt met een zadeltje op zijn rug, vind ik niet zo schokkend. Een drie jarige die IBOPS, wedstrijden et cetera loopt; daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

IG: @Equisophie.nl

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:58

Maar je moet botten wel belasten om ze sterker te maken, lichaam past zich aan.

Wedstrijden, hengstenkeuringen etc met driejarigen zou wat mij betreft afgeschaft mogen worden. Er komt dan toch druk en prestatiedrang om de hoek kijken waardoor grenzen toch eerder overschreden zullen worden. Beter paard en mens in bescherming te nemen en de leeftijd verhogen met een jaar.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:02

Wat een leukerd fransje!

Ik zie hier zowizo veel knapperds voorbij komen!

Kwa leeftijd vind ik het vooral een behoorlijk “grijs” gebied. Het hangt af van zoveel factoren en niet alleen de leeftijd in aantal maanden. Ik heb mijn shetje vanaf 3 mnd omdat haar moeder overleden was en ze is nu inmiddels 6. ik ben vorig jaar pas beetje begonnen met longeer werk en wil komend jaar echt gaan beleren voor de kar, eerder had ik er geen goed gevoel bij, het was zn baby ...

Sydney wordt komend jaar 3 en ik heb werkelijk niemand gehad die tegen mij zei jee die is nog jong of niet? Ze is ruim te vroeg geboren zelfs buiten de safe zone om en ze stond al eerder op als dr moeder. Dartelde met 10 minuten al vrolijk de stal door en gedronken had ze ook al. Het leek wel of ze in haar hele leven stukken oversloeg.
Hier was ze 10 mnd oud

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik merk dat onze band veel sterker wordt door het samen werken ik krijg veel meer vertrouwen in haar. En ik heb ook paarden gekend van 2,5 die al ruim 2 uur op een trailer moesten staan om vervolgens mee te doen aan een clinic van 2,5 uuur onder het zadel dat gaat in mijn ogen ook te ver maar daarentegen denk ik ook....niet mijn paard niet mijn keuze. ... Zo kende ik een 4 jarige die gewoon 6 dagen 70 minuten aan de bak moest en dan maar zeggen ja ik heb wel gewacht tot 4 hoor.
Ik kijk het per keer aan nu heeft ze ruim een week stil gestaan door vakantie en nu lig ik ziek thuis dus we zien het wel wat we gaan doen komende week. wilde zowizo even balkjes gaan lopen met dr en mss wat schrik training of zo tussendoor. Binnenkort gaan we een training met tristan Tucker afspreken daar heb ik wel echt zin in!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 05:35

_kmbn schreef:
Leuk zoveel nieuwe mensen. Grappig om te lezen hoe iedereen het doet, en welke methodes iedereen gebruikt.Ik wil zelf beginnen met 4. Wij zijn nu enkel spelende wijs bezig. Jacy heeft tot ze bij mei kwam in mei (ze was toen 3 jaar en 2 maand) in de kudde gestaan. Ze was nog nooit bij mensen in handen geweest en heeft echt lekker kunnen spelen en razen. Ik merk aan haar ook echt dat ze die uitdaging leuk vind en dat ze goed aangeeft wanneer het ff genoeg is.

Jacy en ik zijn veel bezig met clickertraining. Ze vind het erg moeilijk om van mij weg te gaan, gezien ik zoveel mogelijk r+ wil trainen zijn we de afstand aan het vergroten dmv targeten. Imiddels gaat ze een meter of 7-8 naar de pion *\o/* . Ze vind het clikkeren super leuk en pakt het snel op. Ze denkt ook echt met me mee.

Op het moment doe ik haar 2-3 x per week een hoofdstelletje in als ze in de bak staat m, zodat ze rustig kan wennen. Ik heb nu een dubbelgebroken D trens voor haar, alleen blijft ze er echt gigantisch mee knauwen. Ik zit nu te denken aan een ongebroken appelbit mensen ervaring hiermee? :? Ze heb een klein mondje.

[ [url=m/E2YeGT.png]Afbeelding[/url] ]
Leuk dat het clickeren zo goed opgepakt wordt! :D Dat doet de mijne ook graag.

Dat met het bitje herken ik. Ik heb een dubbelgebroken kneveltrens van mijn overleden paard en dat knabbelen blijft ook duren. :') Nu is Aliaa een pruts die alles met haar lippen vast neemt en ermee speelt, dus ik weet niet of het mede daardoor komt. Knabbelen op het bit lijkt ze in elk geval leuk te vinden.
Ik ben van plan om binnenkort het bit in te doen wanneer we gaan wandelen, in de hoop dat het knabbelen gaat stoppen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 07:42

Haha candalisa ik ken er ook zo een! ‘Ik heb gewacht tot 5, dus nu kan hij 6 dagen in de week minimaal een uur lopen’. Meestal zit ze er 1,5 uur op. Dan kan je nog beter vroeg beginnen en rustig opbouwen :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:02

Ik heb een dubbel en enkel gebroken bustrens voor Fflur. Het bit indoen gaat al steeds beter. Eerst ging ze recht omhoog en moest ik haar in een stal zetten. Inmiddels doet ze alleen een paar pasjes achter uit.
Ze knabbelt alleen niet aan het bit, maar zet haar mond open. Het ziet er dus net uit alsof ze helemaal gemarteld word :=

Afbeelding
Dit is met een sperriem dus je ziet het niet goed. Bij deze wel:

Afbeelding
(Staat zeker niet te strak. Ze krult zichzelf erg graag op, vind ze een fijne houding blijkbaar? Probeer het er uit te krijgen)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:05

Nou ik durf hier niks meer te plaatsen. := ik ben dus wel iemand die een drie jarige gaat zadelmak maken en doorrijden. Mogelijk een IBOP gaat starten. Zal ik vast mijn spullen pakken, of kunnen er in dit topic meningen naast elkaar bestaan? :+:

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:16

Natuurlijk kunnen meningen naast elkaar bestaan :D Uiteindelijk is het doel en eindresultaat hetzelfde. En dat is het allerbelangrijkste :o

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 08:18

What my betreft is het: "Let's agree to disagree".

Ik vind vooral dat iedereen het zelf moet weten. :D

Maarre... wat is IBOP? (voor de westernruiters onder ons :o )

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:21

In het vorige topic ging dat 80% van de tijd wel goed. Dus je kan het proberen.
Ik zat ook pas met ruim 5 jaar voor de eerste keer op mijn merrie. Nu met 5,5 heb ik mijn eerste 3 drafpasjes te pakken… Fantastisch zo lekker rustig.

Gisteren voor het eerste de zadelmaker erbij gehad. anderhalfuur zo ontzettend geduldig geweest! 2 potentiele zadels zaten er tussen. Nu krijg ik een leenzadel waar ik een maandje met losse beugels kan oefenen, ze heeft namelijk nog nooit een zadel opgehad :D
Heb ik pas na afloop verteld aan de zadelmaker, ik had er veel vertrouwen in, en wilde niet dat de zadelmaker haar anders ging aanpakken. Ze ze namelijk altijd fantastisch geduldig met ieder paard dus dat was al de juiste aanpak.

Als de losse beugels bevestigd zijn bij haar, gaan we de twee zadels op zit testen, welke van de twee het beste zijn voor mijn zit. Daarna gaat ze haar eerste, en haar eigen op maat gemaakte zadel krijgen. De productie van een maatzadel duurt wel 4 maanden, maar in die tijd krijg ik een leenzadel.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:22

Gimme_Joy schreef:
What my betreft is het: "Let's agree to disagree".

Ik vind vooral dat iedereen het zelf moet weten. :D

Maarre... wat is IBOP? (voor de westernruiters onder ons :o )

Een keuring voor jonge paarden waar ze met 3,5 al behoorlijk wat moeten laten zien aan de jury. Net zoiets als pavo cup ed. alleen is dat wel een wedstrijd.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:24

Ik weet dat bij de ABOP (bij de fjorden) een soort bruikbaarheid onderzoek is. Ze worden getest op gangen onder het zadel, het karakter, mate van africhting en veelzijdigheid. Er zitten ook een paar vaste oefeningen in zoals een sprongetje. Hoe hoger je punten, des te hoger het paard opgenomen wordt in het stamboek.

Bijvoorbeeld bij mijn fjord: ze heeft op haar derde een A behaald onder het zadel en een A voor de wagen en een C voor de trekproef (boomstammen slepen). Hierdoor werd ze ster-merrie en ruim 12 jaar later elite-merrie (hoogste predikaat onder mijn ras). Deze proef kleeft zeg maar een heel leven aan het paard en laat eventuele potenties zien. Voor merries ook handig als je gaat dekken, je kan dan goed zien welke hengst geschikt is als verbetering.

Nogmaals bij het KWPN is het IBOP en weet ik het niet precies.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:26

Dank jullie wel voor jullie reacties. Was mijn spullen al bijna aan het inpakken. := de IBOP is een 1 malige test voor een dressuur, spring of tuigpaard (bij wat ik ken het KWPN) speciaal om de aanleg te testen van een jong paard. Ik ken alleen de dressuurvatiant en dat ik geen echte dressuurproef, maar meer het rond gaan in de baan. Er worden dus geen cijfers gegeven voor de oefeningen, maar voor de gangen en de werkwilligheid. Er is een speciale proef voor. Het grote voordeel van de IBOP is dat het met een eigen ruiter mag en dat er veel locaties zijn, waar je van te voren kan oefenen.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... en-merries

https://www.kwpn.nl/aanlegtesten

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:29

Ik wil mij ook melden. In 2019 ga ik mijn nu nog hengst geboren in 2016 zadelmak maken. Hij heeft al een aantal keren aan de longeerlijn gelopen, heeft kennis gemaakt met de pessoa en heeft zelfs al met zadeltje op gelopen. Hij is super makkelijk en braaf, nergens van onder de indruk en vind alles gezellig. Gezien ik voor mijn werk paarden zadelmak maak verwacht ik met hem weinig problemen. fototjes bijgevoegd van de knapperd helaas zijn deze al weer zo'n 1,5 jaar oud (hier was hij dus net een jaar oud)
Afbeelding

en een foto van vorig jaar winter (ruim 1,5)
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:45

Welkom!
Gave vos met wit!

Terug komend op iemand die vroeg of 3 jaar niet te vroeg is, mijne is al lang zadelmak. 3 jaar. Ik vind het niet te vroeg. Maar ik doe er verder ook niks meer mee dan zadel en ruitermak. Ik begin pas met 'rijden' als ze 4 zijn. Ik wou haar gewoon zadelmak hebben zodat ik er na het veulen gemakkelijker op kan en niet dan pas hoef te beginnen.
Met eenn hengst/ruin begin ik pas met 4 jaar. Ik spring voornamelijk en vind 3 jaar te vroeg om er echt mee aan de slag te gaan.

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:05

Lily_Fee schreef:
Nou ik durf hier niks meer te plaatsen. := ik ben dus wel iemand die een drie jarige gaat zadelmak maken en doorrijden. Mogelijk een IBOP gaat starten. Zal ik vast mijn spullen pakken, of kunnen er in dit topic meningen naast elkaar bestaan? :+:

Nee joh, dat ik het niets vind is mijn mening. Maar dat wil niet zeggen dat jij met een andere mening niet welkom bent. We leven in een democratie :)F

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:11

SBravour schreef:
Gisteren voor het eerste de zadelmaker erbij gehad. anderhalfuur zo ontzettend geduldig geweest! 2 potentiele zadels zaten er tussen. Nu krijg ik een leenzadel waar ik een maandje met losse beugels kan oefenen, ze heeft namelijk nog nooit een zadel opgehad :D
Heb ik pas na afloop verteld aan de zadelmaker, ik had er veel vertrouwen in, en wilde niet dat de zadelmaker haar anders ging aanpakken. Ze ze namelijk altijd fantastisch geduldig met ieder paard dus dat was al de juiste aanpak.

Als de losse beugels bevestigd zijn bij haar, gaan we de twee zadels op zit testen, welke van de twee het beste zijn voor mijn zit. Daarna gaat ze haar eerste, en haar eigen op maat gemaakte zadel krijgen. De productie van een maatzadel duurt wel 4 maanden, maar in die tijd krijg ik een leenzadel.

Wat voor zadel , merk, ga je kopen?

Ik mag van het voorjaar ook aan de zoektocht naar een passend zadel beginnen. Dressuurzadel van mijn vorige paard past in ieder geval niet...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:52

Ieder zijn eigen ding, zijn eigen mening.

Ik moet voor Sjors ook opzoek naar een nieuw tuig en komend jaar ook een sulky erbij, dat kan hij mooi samen mijn mijn menpony kilometers maken.

Ik ben zelf trouwens wel heel erg van het kijken hoe een paard is, Sjors bleef heel lang puppy en lijkt nu wat volwassener te worden. Maar mocht ik volgend jaar twijfelen, dan blijft hij gewoon nog even staan.

Jullie doen al best wat dingetjes met ze lees ik. Sjors staat lekker te genieten op het land en doet verder eigenlijk nog zo goed als niets.

Volg Jimmy en zijn vrienden op https://www.instagram.com/mylittlejimmy/

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:59

Lily fee hier het zelfde merrie met drie jaar naar keuring ibop waar mogelijk. Niets mis met spieren opbouwen etc op die leeftijd :j
Had de ibop ook al even uitgelegd pagina terug ;)

Ik wil morgen met een hoofdstel beginnen
Verder niet I'm weer wat terug lezen heb mooie zeer verschillende paarden langs zien komen aeen de verhalen er achte rmoet ik nog eens doornemen :D

Naambordjes, portretten en meer
Geschilderd met aquarel, olieverf of gebrand met pyrografie
https://mjsartonwood.weebly.com/#

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:02

fransje23 schreef:
Wat voor zadel , merk, ga je kopen?

Ik mag van het voorjaar ook aan de zoektocht naar een passend zadel beginnen. Dressuurzadel van mijn vorige paard past in ieder geval niet...

De twee zadels die nu potentie hebben zijn beide dressuurvariant, van het merk Frank Baines en Sella!
Heb nog twee zadels liggen, spring en dressuur. Moet nog een huisje voor die twee gaan vinden..

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:28

Ik lees voornamelijk mee, de mijne (2 jaar, 8 maanden) staat nog lekker in de opfok.

Bedoeling was om hem ergens in Maart naar huis te halen maar nu mijn merrie geblesseerd is ben ik aan het denken om m toch wat eerder naar huis te gaan halen om alvast wat longeerwerk etc met hem te gaan doen.

Ik zal dan ook even mijn puppy paard voorstellen ;)

A DOLLAR FOR A ROSE aka Gentle
American Paint Horse
hengst
19 Maart 2016
Sire: GENTLEMEN SEND ROSES
Dam: DG DRY JILL

1 dag oud:
Afbeelding

ongeveer 6 maanden:
Afbeelding

1 jaar:
Afbeelding

2 jaar:
Afbeelding

2,5:
Afbeelding
Afbeelding

DG Dry Jill, A Dollar For A Rose & Flashy Gold On Black (APHA).
Frosty doet mee aan de bokt merrieveulen verkiezing <3

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:47

Daphara schreef:
Ik lees veel 3 jarigen die beleerd gaan worden, vinden jullie dat niet erg vroeg?
Ik vind mijn hengst van 5 jaar nog zo’n puppy. Hij is dan met ruim 4 al zadelmak gemaakt, maar hij heeft alle tijd gehad om het te verwerken en is dus nog niet doorgereden. Daar gaan we in het nieuwe jaar pas mee beginnen.

Nu nog lekker veel grondwerk, we volgen de freestyle training van een instructeur van de Emiel Voets Academy en ik werk regelmatig met hem los of aan de dubbele lijnen.

[ Afbeelding ]

Wat heb jij een prachtig paard!! <3

Mijn merrie staat nog in de UK, wel al gezien. Is nu 5 en voordat ik erop ga zitten denk ik al wel 6. Mooie leeftijd! Dan de hengst erbij en straks weer een paar maanden de tijd om met veulen (hoop ik) alles te verwerken.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:06

Alleen af en toe poetsen, soms 10 minuten wandelen aan halster, en "schrik"training gewoon los in de wei met de kudde erbij. (soms alleen met haar in de paddock). Heb nu een pool-noodle gekocht. En tevens een clicker met boek aangeschaft... dus straks... :Y)
Momenteel vooral heel veel aaien en overal aanraken (hoofd, oren, buik, benen, staart, etc).

Mijn 'zo ongeveer & onder voorbehoud' plan:
- Januari: beginnen met hoofdstel/bit,
- Mei: oefenen met dekensingel en sjabrak,
- Vanaf Juni: lange lijnen en laten wennen aan zadel.
- September/oktober: zadelmak laten maken.
- Echt doorrijden, pas later. Misschien zelfs eerst veulentje fokken.

Bovenstaande laat ik afhangen van haar lichaamsontwikkeling. Of ze tegen die tijd te puppy is, of al beetje stabiel/stevig.

Afbeelding

"Hey, I saw that..."
~ Karma