Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

MirandaFuego

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:03

Ah nee wat erg Oly, zo'n leuk paardje en nog zo jong...
Heel veel sterkte..

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:36

Gister met een vriendin erbij is een keer geprobeerd om te longeren. Ze vind het onwijs moeilijk om van mij af te gaan, en is geneigd om te bokken (niet gericht, maar ook niet veilig) met de kont naar binnen als reactie op weg sturen. Uiteindelijk liep ze wel 2 rondjes maar heel moeizaam. Ik ben in gesprek met verschillende instructeurs, maar vind het lastig de juiste te vinden.. heb tot nu toe alles zelf gedaan dit half jaar en heb echt me eigen manier ontwikkeld om haar te trainen.

Vanochtend is ze voor de derde keer in haar leven bekapt. Ik kon er niet bij zijn helaas maar ze was super braaf. Tijdens het krabben tilde ze ook ineens haar voor beentje uit zich zelf op, dus ik ben echt super blij!

Vanavond zijn we voor het eerst alleen een rondje buiten wezen wandelen. Mijn stal is langs een drukke weg, maar we kunnen oversteken dmv een rontonde en stoplicht.
Ze was zo braaf, <3 toen ze op een afstandje het voetbal veld hoorde stond ze alleen te kijken maar ze liep zo mee. Er kwam een ambulance langs en ook daar reageerde ze totaal niet op :D

Afbeelding
Afbeelding

volg ons op insta @bigbluejacy

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:42

2019 is het ook 'tijd' Voor mijn puppy powny.

Wodan is een kruising draver/ new Forest en in begin april wordt hij 3 jaar. Hij meet nu 1,49 m ( mams is 1.53m en paps is 1.36m)
Afhankelijk van hoe erg puppy hij tegen die tijd nog is word hij dan medio april/mei beleerd. Dit ga ik zelf doen, met wat begeleiding. De bedoeling is tegen die tijd 1 a 2 x per week onder het zadel aan de slag te gaan, en daar buiten lekker vrij en wat kleine grondwerk oefeningen. Dan mag die medio augustus in mijn vakantie ook lekker met vakantie tot het jaar erna weer in april / mei ! :)

Ik heb hem nou geleerd om zich naast mij te positioneren als ik op een krukje sta, ook als ik in de wei een krukje neer zet en er op ga staan, komt hij bij me en is zijn rug terhoogte van mij ! ( super handig!!) dan hang ik al knuffeld wat over hem heen.

Een zadel heeft hij een keertje op gehad voor de grap, hier geeft hij helemaal niks om dus hier maak ik mij dus geen zorgen om voor het voorjaar.

Momenteel zijn we al spelend beetje aan het leren longeren aan de kaptoom, we gaan nu 5 minuten links en rechts om, waarvan meeste stap, galop doen we nog niet. en dit 2 a 3 x per maand

Hij staat 24/7 buiten in een gemengde kudde in de leeftijd van 0,5 tot 27 jaar ( c.a 25 paarden) Met een lekker schuilstalletje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:44

bedankt veel te jong wat het is. we weten het niet. ik denk aan iets in de hersenen of hartaderbreuk ze is ziek geweest als 2.5 jarige maar was heel goed herstelt beter dan we hadden kunnen hopen.zware allergie had ze toen immuuntherapie gedaan en veel beter.wel was ze 2 weken geleden beginnen hoofdschudden dierenarts was voor haar geweest maandag voor het schudden. moest haar in het oog houden wanneer ze het deed en wanneer het erger werdt woensdag morgen gingen ze voeren. en hebben ze haar gevonden was niks meer aan te doen dierenarts uit de straat was binnen 2 minuten daar maar ze was al weg.

calypso(v.ansgar skellerod) luxe grasmaaier en mijn beste vriendje op pensioen
ronja (v.hangvar kry) mijn ster in de hemel
messi (lusitano) mijn nieuwe vriendje

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:04

Mag ik hier ook meekletsen?Heb niet heel het topic gelezen dus haak vanaf hier aan.

Verschrikkelijk oly, heel veel sterkte!

Ik ga begin zomer beginnen met mijn dan 3 jarige Lollipopje.Ik heb haar zelf gefokt uit mijn Welsh NWR E pony.Die was toen tijdelijk geblesseerd en heb ik toen laten dekken door NRPS hengst Star vd Vreeburgh.
Met haar heb ik ZZZ gereden en het was qua karakter niet de makkelijkste toen ze jong was en ze was wat lang in de rug.In de hoop dat te compenseren met Star gedekt.Nu heb ik een propje van 1.50, maar wel een heel guitig ding.

Afbeelding
Afbeelding

Beleren doe ik gewoon zelf, ruimschoots ervaring in.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:33

oly schreef:
bedankt veel te jong wat het is. we weten het niet. ik denk aan iets in de hersenen of hartaderbreuk ze is ziek geweest als 2.5 jarige maar was heel goed herstelt beter dan we hadden kunnen hopen.zware allergie had ze toen immuuntherapie gedaan en veel beter.wel was ze 2 weken geleden beginnen hoofdschudden dierenarts was voor haar geweest maandag voor het schudden. moest haar in het oog houden wanneer ze het deed en wanneer het erger werdt woensdag morgen gingen ze voeren. en hebben ze haar gevonden was niks meer aan te doen dierenarts uit de straat was binnen 2 minuten daar maar ze was al weg.

Nou wat rot, is het zo snel gegaan..
Dikke knuffel. :(:)

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:50

Bizar hoor, Oly! Zo dun kan de lijn tussen leven en dood zijn. Zomaar ineens is het dan voorbij, heb ik ook meegemaakt met mijn eerste paard maar die was 24 jaar. Dat is een meer gezegende leeftijd.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:52

Welkom nieuwe mensen!

Leuke kruising, Team Sublime!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:00

Leuk topic!
Volgend jaar ga ik mijn quarter ook inrijden. Tot dan zijn we af en toe bezig met grondwerk. Vooral geen haast ookal wil ik er soms zo graag op.

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 23:05

zivazoef schreef:
Leuk topic!
Volgend jaar ga ik mijn quarter ook inrijden. Tot dan zijn we af en toe bezig met grondwerk. Vooral geen haast ookal wil ik er soms zo graag op.

[ [url=m/2RZULh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Weer een quarter (begon me al een beetje allenig te voelen ^) ;) ) welke lijnen zitten erin?

Jeetje Oly dat is echt verschrikkelijk! Dat het dan zo moet aflopen... :n

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 07:35

Doen jullie allemaal al wat met jullie 2 jarigen?Die van mij loopt gewoon nog 24/7 op de wei.Ik zou willen dat ik tijd had.
Het is de bedoeling om haar straks mee te nemen als handpaard maar in de winter, met die korte dagen, ontbreekt mij gewoon de tijd.
Ze is al eens 5 min mee geweest naast de fiets en dat soort dingen pikt ze snel op.En dus ook een keer mee naar het strand gelopen.
Zou eens moeten beginnen met het trailer laden maar ach, komt allemaal tegen die tijd wel.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:07

Ik zou een twee jarige lekker twee laten zijn. Pas vanaf 3,5 wat mee doen op de grond

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 08:17

SBravour schreef:
Ik zou een twee jarige lekker twee laten zijn. Pas vanaf 3,5 wat mee doen op de grond

Nee hoor. Dat hoeft helemaal niet. Je kan best al wel wat grondwerk doen met 2.

Maar geen haast hoor Ambre! Het is geen wedstrijd en je hebt alle tijd. Als ze nu 24/7 op het land staat zou ik haar nog lekker even laten staan!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:48

Mijn jonkie wordt in maart vier jaar en wij wandelen en ik doe wat dingen aan de hand. Verder staat ze gewoon bij haar vriendinnen op het weiland.

Ze zijn maar eenmaal jong en er is straks nog tijd genoeg om van alles te doen. Paard wordt niet slechter van gewoon op het land lopen en jong zijn.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:02

Wij hebben 2 weken geleden een veulen uit Engeland ‘gehaald’. 8mnd, gaat al lekker iedere dag mee de weg op om te wandelen (al moet dit ook om bij het land te komen) en om aan alle (spannende) dingen te wennen. Kan niks geen kwaad!
Wij doen vanaf baby af aan altijd al vanalles met ze: naar het strand, bos, de weg op etc. Als hij 4 is zoiets gaan we er maar eens opzitten. Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 09:14

Helaas geldt dat "zet maar weg tot ze vier zijn" niet voor elk paard. Mijn paard is in haar jonge leventje al meer in handen geweest dan me lief is. Maar ik vind dat er niks mis is met rustig aan dingen wennen. Zo lang je de sessies kort houdt en ook nog ruimte laat voor spelen en opgroeien.

Maar laten we niet weer verzanden in een discussie waar we toch niet uit gaan komen ;)

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:35

Die van mij is makkelijk zat maar ik maak wel altijd mak als ze 3 zijn, laten we daar niet over doorgaan.
Ik vroeg het me alleen af.Kan me voorstellen dat je, als je verder geen paarden hebt, graag bezig bent met je jonkie.
Ik heb er echter een berg te rijden.Zei vd week nog tegen iemand, toen ik van 1 van mijn 4 jarigen af kwam, dat ik die van mij niet kapot zal rijden.Heb er vaak maar een half uur tijd voor en gezien ik 10 min in- en uitstap...
Handpaard rijden vind ik wel heel leuk, daar hoop in vh voorjaar tijd voor te kunnen maken.Voor de conditie is het niet nodig als je weet wat die van mij rent op de wei.Echt niet normaal, dat wordt een leuke endurancepony!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:40

Danuah: Wat een scheetje, clydesdale? veel plezier met deze knapperd!

ZivaZoef: mooi beestje, hoe oud is hij? lekker overbouwd kontje nog, of is dat een beetje quarter eigen?

Ambre: wonen jullie dicht bij het strand? heerlijk! ga je met deze ook weer dressuur rijden?

Team_Sublime: wat een leukerd! ben benieuwd hoe je dat bij je komen staan geleerd hebt, ook een
snelle leerling misschien? kan zijn dat de laatste foto erg vertekend, maar daar lijkt Wodan wel heel erg rank/smal voor jou? op de foto erboven valt het mee namelijk.

vandaag is de dierenarts geweest voor L'Amour, helaas kon ik er weer niet bij zijn ivm mijn arm. het ziet er gelukkig wel steeds beter uit, dus ik hoop snel wat te kunnen stappen met hem want boxrust voor zo'n jong ding is vreselijk.

deze foto is van 12 november, even in een linkje. hij is niet heel erg om te zien, maar voor de zekerheid.
Afbeelding

deze foto is van vandaag:
Afbeelding

omdat ik op het moment niet zelf mag autorijden, was mijn vriend zo lief om met zaterdag even te brengen, zodat ik even lekker kon borstelen. (zo ongemakkelijk sta ik altijd op de foto)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karin1994 op 05-12-18 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn fotografie op insta volgen?

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:52

Gimme_joy:https://www.allbreedpedigree.com/am+blessed+by+cuba+libre
Beetje allround

Karin: hij is 1 juli 2 jaar geworden. Hij groeid altijd in gedeeltes, eerst achter dan voor dan in de breedte. Hij is dus vaak overbouwd
Afbeelding

De wond van L'Amour ziet er al een stuk beter uit. Lijkt me frustrerend dat je zo weinig kan

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:55

karin1994 schreef:
Danuah: Wat een scheetje, clydesdale? veel plezier met deze knapperd!

Dank! Nee, 100% Tinker. Komt uit een reusachtige vader en een grote moeder, ook beide helemaal Tinker.
We hebben hem via Facebook gekocht, en zijn een paar weken later naar de UK toegevlogen.
Daar heb ik ook nog een merrie van nu 5 jaar gekocht. Die komt in januari, dus ga daar lekker mee aan de slag. Paard kent nog amper mensen, zo uit de heuvels geplukt.
Heb daar alleen deze (lelijke :+ ) foto van. Dit was ze 2 jaar geleden als ‘puppy’:
Afbeelding

En je foto’s zijn op de telefoon gewoon goed hoor!
De wond lijkt mooi te dichten.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:02

Oh wauw hij is erg mooi in zn zomervacht, ja leuk is dat bij die 2 jarige, voor lamour had ik een kruising die had precies hetzelfde.

Ja heel erg frustrerend, op het moment is het niet anders dus probeer me erbij neer te leggen

Danuah: oh vandaar, volgens mij gaat deze ook lekker de hoogte in, die Merrie is ook al zo gigantisch, ben benieuwd hoe ze er nu uit ziet, erg gaaf beestje ook! Bij dezelfde fokker gekocht?

Mijn fotografie op insta volgen?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:07

karin1994 schreef:
Oh wauw hij is erg mooi in zn zomervacht, ja leuk is dat bij die 2 jarige, voor lamour had ik een kruising die had precies hetzelfde.

Ja heel erg frustrerend, op het moment is het niet anders dus probeer me erbij neer te leggen

Danuah: oh vandaar, volgens mij gaat deze ook lekker de hoogte in, die Merrie is ook al zo gigantisch, ben benieuwd hoe ze er nu uit ziet, erg gaaf beestje ook! Bij dezelfde fokker gekocht?

Ja, komen bij dezelfde fokker vandaan!
Merrie en ik gaan vanaf januari samen naar Frankrijk (zij rechtstreeks vanuit UK) om alles lekker op ons gemak te kunnen doen! Ik zal tegen die tijd even een foto posten!
Bash (veulen) is nu echt al zó groot (ik ben 1.74)
Afbeelding

De enigste foto die ik van de merrie heb kunnen maken, ze was iets te druk met eten.
Afbeelding

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:56

karin1994 schreef:
Team_Sublime: wat een leukerd! ben benieuwd hoe je dat bij je komen staan geleerd hebt, ook een
snelle leerling misschien? kan zijn dat de laatste foto erg vertekend, maar daar lijkt Wodan wel heel erg rank/smal voor jou? op de foto erboven valt het mee namelijk.

Dankje! Dat staan naast me is zowel door mij aangeleerd als dat hij het zich zelf heeft aangeleerd.
Met grondwerken zo nu en dan heb ik hem geleerd om te wijken voor druk, in alle richtingen. Daarna heb ik een krukje neer gezet en ben er met hem op afgelopen, er op gaan staan en doormiddel van touw zijn voorkant gepositioneerd. en met een zweepje zijn kont ( aan de bil-kant die verst van mij is )

Dit had hij snel door en hij ging al gauw alleen op touw op de goede positie staan. De sessie daarna liep hij naar een tijdje los. en kwam hij bij me snuffelen toen ik op het krukje stond. Niet veel later bedacht hij zich dat als hij zich positioneert hij wel een snoepje zo krijgen :') :')

Ps: Wodan lijkt op die foto inderdaad vrij rank, ( of ik heel breed hmm. :') )ik denk dat het vertekend, het is wel een stevig teddy beertje. Maar evenwel moet ie nog lekker groeien :)

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:22

bedankt allemaal voor jullie steun moest ze al oud zijn geweest was het beter te begrijpen. maar afscheid nemen doet altijd pijn. hoe oud of jong ze ook zijn.ga wel soms blijven meelezen vind het leuk van de ontwikkeling van al die jonge paardjes te zien.ga nu even een pauze houden en in de zomer begin ik terug te zoeken naar een nieuw vriendje of vriendinnetje voor het leven. dit keer wel eentje die al beleerd is zodat hij goed gekeurd kan worden.heb al eentje als grasmaaier op de wei staan dat is genoeg voor mij.wil nu wel een paardje waar ik af en toe mee kan rijden en gaan wandelen.

calypso(v.ansgar skellerod) luxe grasmaaier en mijn beste vriendje op pensioen
ronja (v.hangvar kry) mijn ster in de hemel
messi (lusitano) mijn nieuwe vriendje

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:59

Danuah: via Leo gekocht?En bij haar zadelmak maken?

Karin: mijn paarden staan in Renesse, 10 min lopen vh strand.En ik ga zeker weer dressuurrijden, ik heb uitdaging nodig en springen kan ik niet zo best.
Wond ziet er goed uit!Boxrust voor een jonkie is vreselijk.

Knappe Palomino!Maar ik ben bevooroordeeld, heb er zelf ook 1.