Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:47

ZivaZoef: knappe quater heb je, leuk kleurtje !

Ambre: ik zelf vind op die leeftijd spelende wijs de wereld ontdekken erg leuk. Clickertraining, wandelen, schriktraining , targeten, en als de communicatie duidelijk genoeg is : Liberty of met een grote voetbal of vlag. Zelf vins ik longeren op die leeftijd nog niet echt heel verstandig zou daar mee wachten tot begin 3. En dan korte sessie opbouwen. Lekker veel recht uit klein beetje rechtrichten en vooral veel plezier. Hou het kort en leuk!

Danuah: wat een super leuke spring in het veld is dat zeg <3

Karin: wat een heftige wond was dat zeg! Fijn dat her zo goed geneens. Hoop voor jullie dat jullie snel samen lekker aan de slag kunnen!

Ook wij zijn vandaag weer lekker aan het werk geweest. Ik heb het deze weeek zo onwijs druk geweest, voelde me schuldig tegenover puppypaard. Maar mijn verzorger heeft haar woensdag gepoetst. Ze mag nu alleen nog even poetsen omdat ze geen ervaring heeft met grondwerk/ jonge paarden. Jacy is de afgelopen dagen onwijs druk en bokkerig, dus ik wil geen risico op ongelukkig. Daarbij loopt ze op dit moment nog dwars door haar heen.

Jacy vind het longeren onwijs moeilijk daarom maar besloten via een andere manier te doen. We lopen dus nu elke keer met haar op de volte in stap en draf zodat ze eerst de stemcomandos leert kennen. Vandaag hebben we er weer is een zadeltje opgelegd, dit keer met beugels! Ik hen zo trots op hoe ze het doet ze geeft werkelijkwaar geen kik met aansingelen, of beugels los. Stiekem vandaag ook wat druk in de beugels gezet, ook daar deed ze niks om :D

Willen nu 2 keer per week echt bezig met het voorbereiden op het rijden.
Afbeelding
Afbeelding

volg ons op insta @bigbluejacy

Lily_Fee

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:30

Vandaag een tandartsbezoekje zodat we over twee weken in de kerstvakantie kunnen beginnen met een bitje.

Twee wolfskiesjes getrokken en haar voortand. Haar nieuwe volwassenenonderwijs was aan het doorkomen, dus die hebben we even geholpen.

Afbeelding
Afbeelding

Ook advies gekregen voor een bit wat het beste past bij de vorm van haar kaak, grote van haar mondspleet, tong en gehemelte.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 18:32

Spannend! Joy is ook begonnen met wisselen. Tandarts is hier 12 november weer geweest en komt in mei weer. Bitje moet vooral heel dun zijn omdat ze haar volwassen voortanden nog niet heeft.

Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:10

Hier heeft alles op een laag pitje gestaan vanwege griep vw hopelijk weer beetje oppakken want sinds ze vakantie heeft vind madam het nodig om uit de wei te breken ...

Vanavond even geknuffeld en gepoetst!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:32

Met welke bitten beginnen jullie je paard aan het werk te zetten?
Ik heb er nu een bustrens in liggen maar pony trekt heel erg haar mond open. 2 verschillende maten, een enkel en een dubbel gebroken. Geen verschil.. alsof ze voor het eerst iets in haar mond heeft (kent toch al ruim een jaar wekelijks het bit).

Voor het longeren.

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 19:35

Afhankelijk van wat Joy aangeeft en wat de trainster wil. Maar heb een enkelgebroken D en O snaffle en een BA. Wil nog een dubbelgebroken kopen, maar ik wacht het even af

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:36

Goed dat je eerst de tandarts hebt laten kijken!
Mijn 3 jarige had ook wolfstanden.

Ik rij standaard met dubbel gebroken water trens. Nu m'n 'n 3 jarige voor 't eerst zadelmak gemaakt met een dubbel gebroken kneveltrens. Ook erg te spreken over dat bit.
Bustrens vind ik niet fijn. Te stil voor de meeste van mijn paarden

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:58

Te stil? Daar heb ik nooit last van gehad. Hoe reageren ze op te stil?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:11

Ik heb ze het liefste op een dubbel gebroken watertrens.Bustrens vind ik ook te weinig flexibel.
Mijn merrie loopt op een trust flexi soft, super fijn maar best dik.Daar liep mijn Welsh ook fijn op maar dat is een knager dus die krijgt niet zo’n duur bit.

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:17

Bij mijn merrie is ook pas de tandarts geweest, zij had ook een wolfstandje wat eruit moest.
Ik rijd haar met een bustrens myler level 1.
In het begin een dubbelgebroken watertrens, maar op de bustrens loopt ze wel fijner.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:28

Voor Lily-Fee heb ik een dubbelgebroken d-trens of bustrens aangeraden gekregen. Het liefste een 12 mm, dus wel heel dun. Ze heeft erg weinig ruimte in haar mond. Iemand ideeen voor een bit?

Mij leek deze wel wat. Wat vinden jullie er van?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:35

Lekker bezig allemaal met de tandarts! Wordt hier ook eens tijd.

Candalisa wat een prachtig kleurtje <3. Dat hoor je vast heel vaak!

Lilyfee heeft ze een smal mondje?

Ik begin altijd met een dubbelgebroken bustrens van Sprenger en tot nu toe zijn alle paarden daar tevreden mee geweest. Hier gister voor het eerst voor de grap ingehad maar moet een kleiner hoofdstel gaan aanschaffen helaas. Niks van wat ik nog heb past fatsoenlijk.

Afbeelding

Trouwens hoe groot zijn de 2,5 jarige KWPNers of vergelijkbaar hier? Sommige lijken al echte buffels.

Don't mess with the ponies

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 20:38

Zit er op zich prima uit. Maar ik heb er echt te weinig verstand van. Helaas hebben ze in de western weinig dubbelgebroken varianten. Maar ik koop net zo makkelijk een dressuur trensje natuurlijk :+

Joy is afgelopen keer al voor de derde keer bij de tandarts geweest... Helaas een noodzakwlijk goed. >;)

Zo Eefjah die kan lopen! :oo :wow: *\o/*

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:54

Gimme_Joy schreef:
Zit er op zich prima uit. Maar ik heb er echt te weinig verstand van. Helaas hebben ze in de western weinig dubbelgebroken varianten. Maar ik koop net zo makkelijk een dressuur trensje natuurlijk :+

Joy is afgelopen keer al voor de derde keer bij de tandarts geweest... Helaas een noodzakwlijk goed. >;)

Zo Eefjah die kan lopen! :oo :wow: *\o/*

Dankje *\o/* <3 en die van jou is een heus bufftje zeg. Al 3 keer naar de tandarts?! Heeft ze iets dat bijgehouden moet worden?

Don't mess with the ponies

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:01

@Eefjahh mijn 2,5 jarige KWPN hengst meet momenteel 1.67 wat voor mij eigenlijk al groot zat is maar gok dat hij nog wel even doorgroeit. Moeder is 1.61 vader is 1.75

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:05

Mijne worden te stug in de mond van een te stil bit. Kauwen sneller af op water trens

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:10

Ik ga mijn paard bitloos beleren. Mocht ik toch overstappen op bit, dan ga ik voor een dun trust bit kijken, ongebogen en met tonguitsparing.

♡Hilana van de Edelweiss
Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:24

KittyDylan schreef:
Met welke bitten beginnen jullie je paard aan het werk te zetten?
Ik heb er nu een bustrens in liggen maar pony trekt heel erg haar mond open. 2 verschillende maten, een enkel en een dubbel gebroken. Geen verschil.. alsof ze voor het eerst iets in haar mond heeft (kent toch al ruim een jaar wekelijks het bit).

Voor het longeren.

Ik heb een Trust Inno Sense flexibel soft watertrens gekocht voor Duke.
Het is een super flexibel kunststof bit (geen rubber, dus wordt in de mond niet stroef), die gelukkig nog net in maat 14,5 te krijgen was.

Afbeelding

Hij is zadelmak gemaakt met een vrij dun enkel gebroken watertrensje, die inmiddels al te klein was toen ik hem kocht (inclusief spullen). Eerst een dubbelgebroken bit gekocht op de juiste maat, maar daar was hij ook niet lekker mee te sturen met de dubbele lijnen. De Trust was, vanaf de eerste minuut, precies wat hij nodig had, hij was meteen heerlijk te sturen met de dubbele lijnen, knabbelt nu lekker op het bit en laat meer ontspanning zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:30

Ik overweeg ook om bitloos te gaan beleren. Zolang ze nog aan het wisselen is doe ik liever geen bit in.
Heb wel een fijne docking s snaffle liggen van mijn vorige paard die ik eventueel kan gebruiken. Anders een Myler of een ander dun bit want ze heeft best een klein mondje.

Tandarts is afgelopen zomer geweest en heeft een aantal doppen en haar wolfskiesjes verwijderd. Half januari komt ze weer, ben benieuwd hoeveel ze inmiddels gewisseld heeft.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 21:31

Haha dankje Eefjah! Ze is altijd al behoorlijk aan de maat geweest voor een quarter :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar in november heeft ze verstoppingskoliek gehad waarvoor ze is geopereerd. Dat kwam door flinke haken aan haar kiezen (niet gebruikelijk op 1,5 jarige leeftijd) in de kliniek is toen de tandarts geweest. Een half jaar later (mei 2018) is ze weer geweest op advies van de kliniek. De tandarts op stal merkte op dat er een kies niet lekker doorkwam waardoor de andere kies teveel ruimte kreeg en er haken ontstonden. Gelukkig waren de laatste keer de haken vele malen minder en de kies doorgekomen. Tandarts was erg tevreden dus geen probleemgebit!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:30

Ik wissel af tussen bit en bitloos. Nu heb ik er een 11 cm enkelgebroken bustrens in. Ik zou liever voor een d trens gaan, dit geeft nog net iets meer stabiliteit. Maar een enkel gebroken d trens is best lastig te vinden.

Iemand vroeg ook hoe groot de kelner zijn. De mijne is nog niet zo groot hij is 161. Maar ik denk niet dat hij ooit de 170 gaat halen.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:59

Fflur draagt dus een 9.5/10.5 bitje.

Watertrens of D trens, enkel of dubbel gebroken? Ik denk dat dubbel fijner ligt?
Geld groeit me ook niet op de rug natuurlijk, en ik ga ook niet-te-veel uitgeven in bitten aan een kleine Welsh...

Deze ligt er nu in dus... de 9.5 bustrens.
Afbeelding
(Nu wel ander hoofdstel)

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 08:01

Kittydylaan, hoeveel steekt dat bitje aan de andere kant uit? Lijkt zo wat aan de brede kant maar als je maar een kant ziet is dat lastig te beoordelen.

Btw, I love autocorrectie :+ :D

Lily_Fee schreef:
Twee wolfskiesjes getrokken en haar voortand. Haar nieuwe volwassenenonderwijs was aan het doorkomen, dus die hebben

nicky_rilana schreef:
Iemand vroeg ook hoe groot de kelner zijn. De mijne is nog niet zo groot hij is 161. Maar ik denk niet dat hij ooit de 170 gaat halen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 08:07

_O-

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:44

Ik heb hetzelfde bit als kittydylan, alleen dan in 10,5
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nynkster op 08-12-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3