Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:56

En ik heb Joy met de beschermer over haar hele lijf geaaid. En inderdaad eerst het klitteband lostrekken. Daarna haar benen geaaid en omgedaan

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:02

Oh wat gaan jullie hard := ik zal proberen later even bij te lezen. Heb flink wat pagina's gemist zie ik.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:10

Leuk om alle verschillende manieren van beleren en dingen leren te lezen! Erg leerzaam

Ik heb bij Lenthe ook peeskappen om nu wanneer ik haar losgooi. De 1e keer liep ze met hele hoog opgetrokken benen weg, dit heeft ze ongeveer een week vol gehouden :+ Scherke sjaakie is het. Maar nu geeft ze er niks meer om.
Morgen ga ik haar weer eens longeren, door alle drukte heb ik dat nu nog maar 2 keer kunnen doen dus hopelijk kan ik het vanaf het nieuwe jaar structureel op pakken. Eigenlijk snapte ze meteen al het van me weg lopen aan de longeerlijn dus daar was ik erg blij mee.

Venthe L. (Numero Uno x Garant) <3
Lenthe H. (Arezzo VDL x Numero Uno <3
Beau (Nassau x Ulft) <3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:59

Hier doe ik ze gewoon om, klitteband zijn ze wel gewend van de dekens.
even paar passen beentjes trekken maar daarna is het ook wel over

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:16

Ik heb de Le Mieux snugboots voor en achter. Voor geen probleem, achter liep ze als een idioot. Maar met een beetje geruststellen was het goed. Daarna de eerste keer in draf was weer gek en daarna even een paar dagen achter elkaar om doen. Dan zit het er in. Geen ervaring met klittenband.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:22

Bedankt iedereen voor de beenbeschermers-manieren.

Ben net begonnen en de eerste keer was niet zo'n success. :(:)
Haar benen kan ik overal aanraken, borstelen, masseren, op drukken, aan trekken, vasthouden, optillen, met takje aaien, etc. Geeft ze niets om, gefrut aan haar benen vindt ze zelfs lekker.

Dus ik doe de eerste peesbeschermer om haar voorbeen, en kijk even hoe ze reageert, gaat goed, maar nog voor ik bij het andere voorbeen ben, probeert ze hem alsnog "uit te schoppen"/ "weg te slingeren". Geen paniek ofzo, ze bleef gewoon braaf stilstaan. Was meer verbaasd dat er iets aan haar been zat. Maar tijdens dat uitschoppen/wegslingeren, trapt ze per ongeluk hard met haar hoef tegen haar andere voorbeen... maar daar zat de beschermer dus nog niet om. Dat deed haar nogal zeer dus bleef ze even met dat voorheen omhoog staan en hinkte 1 pasje.
Dus heb de oefening gestaakt en ben been met water gaan spoelen. #) Maar was verder gelukkig niets.

Volgende keer maar snel de tweede omdoen! Dan zou ze dankbaar zijn dat die erom zou zitten en het nut ervan inzien. -:) :D

"Hey, I saw that..."
~ Karma

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:19

Ow nee rivano, dat is wel echt heel veel pech. Hopelijk doet het alleen zeer en is ze niet kreupel of gewond?

Ik vind het wel leuk om te lezen dat iedereen het weer net wat anders doet. Dat vind ik ook wel leerzaam. Van iedereen kun je wel wat leren.

Ik heb ooit zijn been moeten koelen en heb er toen gewoon een beschermer met koelpacks om gedaan, dit was aan zijn achterbenen. Aan zijn voor benen heb ik voor het eerst veredus beschermers gedaan ( zonder klittenband) en dat vond hij wel raar maar meer ook niet.
Laatst zelfs hoge transportbeschermers omgedaan en zelfs dat vond hij niet raar.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:21

Wat leuk die verschillende manieren van beleren.

Been beschermers heb ik bij wodan nog niet geprobeerd. Ik denk wel dat het hem echt geen zak uitmaakt. Zo makkelijk dat hij is.

Vandaag wodan weer even gelongeerd door de natte bak heen :p hij had even energie te veel haha.

Doen jullie (of zijn jullie van plan) om bijgezet te longeren? Ik zag wel al de dubbele lijnen voorbij komen. Maar wanneer begin je hiermee ? (Niet op leeftijd gericht bedoel ik dan) longeren jullie eerst aan halster/kaptoom/hoofdstel tot ze hier echt ontspannen (hoofd lager) op lopen en dan door gaan naar bijzet ?
Of zodra ze het idee van longeren snappen dan de bijzet/lange lijnen er aan ?

Ik wil zodra wodan 3 is gaan kijken om de dubbele lijnen er bij te pakken. Maar momenteel houd hij tijde s draven zijn hoofd nog vrij hoog ( niet sterren kijken).

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:30

Dubbele lijnen zou ik graag doen, maar ik heb er geen ervaring mee en ik ben nogal onhandig met longeren. :')
Eerst maar eens aan de slag gaan met longeren met hoofdstel, tot nu toe heb ik enkel aan het halster gelongeerd. De tandarts moet nog eens komen controleren voor ik met bit wil longeren.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:13

Ik gebruik nooit hulpmiddelen. Niet tijdens longeren en niet tijdens het rijden. Dubbele lijnen longeren doe ik zo nu en dan. Ik volg de cursus van Marijke de Jong, rechtrichten van de grond en onder het zadel. Daardoor loopt hij al aardig netjes met het neusje omlaag. Verder doe ik dubbele lange lijnen met hem als voorbereiding op het beleren voor de wagen maar dat is toekomst. Eerst fatsoenlijk onder het zadel.

Het leven is top met een Welsh Cob

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:21

De laatste jaren gebruik ik bij mijn paarden geen hulpmiddelen meer. Hooguit een bandage om de achterhand om die wat te activeren. Jonkie longeer ik nog niet maar ben van plan dit in de eerste instantie met de kaptoom en een enkele lijn te doen.

Heb overigens ook les op academische basis met werk aan de hand. Maar we staan nog aan het begin. Met mijn eerste paard veel aan de hand gewerkt, travers, sbw, renvers etc.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:24

Karolien gaf ook helemaal niks om beenbeschermers, net als 1e keer deken opdoen etc.
Ze blijft net zo rustig staan alsof ze het al jaren gewend is.

Vandaag voor de 2 e keer les gehad, we konden nu voor het eerst linksom en rechtsom een paar keer de bak rond draven.
Eerst lukte dat niet zo goed, veel geslinger en zo, maar vandaag waren het goede rondjes.
En voor het eerst linksom en rechtsom in galop aangesprongen, ging ook goed zonder bokkensprongen.

Waar ik steeds op moet letten: mijn benen niet klemmen, rechtop blijven zitten, goed buitenteugel eraan houden, zodra Karolina een goed tempo heeft dan ontspannen en met haar meegaan in dat tempo.
Dit heb ik vandaag in ieder geval vaak gehoord, en is best lastig om aan alles tegelijk te denken :o
Karolina is in ieder geval erg braaf, ze schrikt niet snel en is niet snel van slag.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:00

fransje23 schreef:
De laatste jaren gebruik ik bij mijn paarden geen hulpmiddelen meer. Hooguit een bandage om de achterhand om die wat te activeren. Jonkie longeer ik nog niet maar ben van plan dit in de eerste instantie met de kaptoom en een enkele lijn te doen.

Heb overigens ook les op academische basis met werk aan de hand. Maar we staan nog aan het begin. Met mijn eerste paard veel aan de hand gewerkt, travers, sbw, renvers etc.

Met Joy sta ik ook nog aan het begin, met mijn vorige paard was ik al wat verder. Maar de ervaring die ik met haar heb opgedaan komt nu wel mooi van pas.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:30

Die van mij staat nu op de kliniek, hij wordt morgenochtend gecastreeerd (bedekte castratie, dus onder volledige narcose) ik vind het echt super spannend!

Afbeelding

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 22:31

Sterkte Daphara! Ik duim voor je. Joy had een navelbreuk en dat was een routine operatie. Was helemaal goed gegaan!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:48

Daphara schreef:
Die van mij staat nu op de kliniek, hij wordt morgenochtend gecastreeerd (bedekte castratie, dus onder volledige narcose) ik vind het echt super spannend!

[ [url=m/y9zSMA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i3rjH7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes, gaat vast goed komen.
mag ik vragen waarom je hem onder volledige narcose laat gaan? Puur uit interesse?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:51

Succes Daphara. Spannend!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:53

Succes Daphara, komt vast helemaal goed. Ik duim voor een goed herstel voor jullie.

Longeren met bijzet is wel een doel voor mij voor trainen van de buikspieren en rugspieren. Goede bespiering is erg belangrijk voordat je er op stapt vind ik. Is soms al best spannend voor een paard, dan helpt het als het dier zijn eigen lijf een beetje kent en bewust weet hoe het ontspannen gaan voelt.

Op dit moment ben ik bezig met het longeren met alleen een halster. Ze snapt nu dat ze op de hoefslag moet blijven en de commando’s, halt, stap en draf zitten en goed in. Ook een pasje terug lukt goed. Galop ben ik nog niet aan begonnen. Ik wil eerst dat dit volledig in ontspanning gaat. Deze comando’s en het leren longeren ansich heb ik bereikt met zeven keer longeren. Dus het lijkt heel wat, maar was in anderhalve maand zeven keer longeren van 20 min. bereikt dus zo’n 1 x per week. Belangrijk is dat je er rust in hebt. Eerst alleen beginnen met halt en stap en dan steeds meer uitbouwen. Longeren aanleren door ze als een idioot de longeerbak door te laten denderen ben ik niet zo van. Is trouwens wel heel effectief en ze leren het dan snel, maar ik ben te bang voor verwondingen/verdraaiingen.

Als het met een halster alles er op en er aan zit dan gaan we met hoofdstel verder. Als daar alles goed gaat in ontspanning eerst met een longeerhulp een keertje dat ze het principe snapt dat als ze haar hoofd laag heeft dat het touw ontspant en daarna pas bijzet. Anders wordt de eerste keer soms een gevecht tegen de touwtjes en daar ben ik niet zo van. Sommige vinden dat dat er bij hoort, veel paarden snappen het dan ook snel en dan is het ook oké. Maar heb er ooit een gezien die de eerste keer achteroverklapte. Dat was niet zo tof. Dus bijzet moet heel begeleid gaan, met iemand die er verstand van heeft. Niet te strak want dat is echt niet tof en niet te los omdat er is geen staan echt gevaarlijk is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:57

nicky_rilana schreef:
Daphara schreef:

[ [url=m/y9zSMA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i3rjH7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes, gaat vast goed komen.
mag ik vragen waarom je hem onder volledige narcose laat gaan? Puur uit interesse?

Hij is al ruim 5 jaar met hele grote en goed ontwikkelde ballen, op deze leeftijd zijn de risico’s (ontsteking door de open verbinding met de buikholte of de darm die door het scrotum naar buiten komt) van een staande castratie een stuk groter dan die van een bedekte castratie onder narcose. Plus dat ik hem op deze manier voor 1,6% van het verzekerde bedrag kon laten verzekeren voor 30 dagen voor alle complicaties ter gevolgd van de operatie met de dood tot gevolg of waardoor het paard blijvend ongeschikt kan zijn voor doel gebruik. Wel een prettig idee! Het wordt via de kliniek geregeld, hij werd daar vanmorgen (nadat hij van de reis was bijgekomen) meteen medisch gekeurd voor de verzekering. Ik geef het te verzekerende bedrag aan en zij regelen alles.

BlijNijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:04

Mag ik me misschien ook nog bij jullie aansluiten? Mijn pony gaat in januari naar T&H Stables om voor de wagen beleerd te worden. Ik ben heel erg benieuwd hoe het uit gaat pakken en kan niet wachten tot ik zelf met hem kan gaan mennen. :D

[naam] is een 4,5 jarige Shetlander. Door omstandigheden is het er niet eerder van gekomen hem te laten beleren, maar achteraf gezien heeft dat jaar extra hem veel goed gedaan en is hij een stuk volwassener geworden qua gedrag.

Met onder het zadel beleren heb ik geen ervaring, maar vind het wel leuk en leerzaam die processen te volgen. :)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:07

Succes morgen Daphara! Blijft toch altijd spannend he... Hopelijk verloopt alles goed en kan hij snel naar huis! :)

Leuk dat je er ook bij komt BlijNijn! Heb je een foto van het slachtoffer? :D

BlijNijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:11

Dat soort dingen zijn altijd spannend, Daphara. Hopelijk valt het mee en kan hij snel weer naar huis.

Ik lees morgen even alles bij zodat ik op de hoogte ben. :) Dan zal ik ook even een foto van [naam] plaatsen; dat wil op de een of andere manier niet via m'n telefoon.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:14

Welkom BliNijn

En spannend Daphara! Hou je ons op de hoogte?

IG: @Equisophie.nl

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:29

Longeren met bijzet is wel een doel voor mij voor trainen van de buikspieren en rugspieren. Goede bespiering is erg belangrijk. Dus bijzet moet heel begeleid gaan, met iemand die er verstand van heeft. Niet te strak want dat is echt niet tof en niet te los omdat er is geen staan echt gevaarlijk is.[/quote]

Hier ben ik het wel mee eens. Helaas gebeurt dat veel te weinig waardoor het tegenover gestelde gebeurt. Paarden worden dan in een bepaalde houding gedwongen en drukken dan juist de rug weg. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet gebruiken van bijzetteugels, maar het zelfde gebruik van buik en rugspieren leer je dus ook dmv rechtrichten, dus zonder hulpteugels. De basis is leren het hoofd laag te houden(ontspanning) en van daar uit de circkel steeds groter te maken. Ik heb een hekel aan weg stormende paarden en dat doet hij dus ook niet.Overigens longeer ik altijd met kaptoom, zowel mijn jonkie als voorheen mijn oude paard. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier en zolang je het gewenste effect krijgt is dat prima toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:37

Succes Daphara, spannend maar komt vast wel goed! Kan hij weer lekker mee naar huis zonder die grote ballen :)

Welkom blijNijn, leuke naam Guus!

Lily_Fee schreef:
Longeren met bijzet is wel een doel voor mij voor trainen van de buikspieren en rugspieren. Goede bespiering is erg belangrijk voordat je er op stapt vind ik. Is soms al best spannend voor een paard, dan helpt het als het dier zijn eigen lijf een beetje kent en bewust weet hoe het ontspannen gaan voelt.

Wat betreft de goede bespierring ben ik het met je eens. Alleen train je die naar mijn idee met niet een longeerhulp of bijzet. Ze lopen dan vaak met het hoofd wel naar beneden maar erg op de voorhand en/of ze krullen zich op. Doordat het vast zit kun je er ook geen invloed op uitoefenen wat bij de dubbele longe wel kan. Zou zelf denk ik dan nog eerder naar de chambon grijpen. Maar ok zonder hulpmiddelen kun je een paard correct laten lopen aan de longe.
Overigens wil ik proberen voornamelijk door het werk aan de hand de juiste spieren te gaan trainen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!