Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:56

Retjethorse schreef:
Ik ben jaloers op jullie veulen foto's! Ik wou dat ik die ook had van mijn meid. :')

Hoe gaan jullie het ruitermak maken aanpakken? Ik was van plan om te wachten tot ik een geschikt zadel had, maar ik twijfel of een barebackpad aanschaffen niet beter zou zijn om er de eerste keren op te gaan zitten. Dan kan ik tijdens het zadel passen zelf het zadel uittesten als ze een ruiter al kent.

Ik heb zelf ook een barebackpad gekocht (zoekt foto..).
Dit ook omdat mijn merrie eerst naar Frankrijk gaat, en ik dus niet 1, 2, 3 een geschikt zadel kan kopen. Met de barebackpad die ik heb zit je echt heel stevig. Al moet je er vanzelf sprekend niet lange stukken mee gaan rijden, dat doet de rug niet zo goed.
Afbeelding

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:36

Wat waren jullie guppies allemaal knap zeg <3 super schattig. Lijkt me geweldig om je paardje al vanaf veulen te hebben!

Ik heb jacy in mei bij de fokker gekocht. Ze heb der hele leven in de kudde gestaan. Toen ik haar kocht was ze 3 en 2 maanden maar ik heb haar in september al uitgekozen. Ze was eigenlijk een 3 jarig veulen want ze kon niks: nieteens echt geaaid. Ik heb wel wat leuke fotos van haar als veulen en als 2 jarige

Dit is baby jacy toen ze 1 dag oud was. Dit is overigens een schuilstal. De oudere merries kunnen alleen halster om en meelopen.
Afbeelding

Kiekeboe <3 <3
Afbeelding
Afbeelding

Vooraan staat de vader van Jacy, de hengst liep met 3 of 4 merries, zijn zonen en jongere dochters. Soms worden oudere merries gedekt door hengst van buiten af.
Afbeelding

Hier was ze net 2, en is ze verplaatst naar de kudde met haar oudere zussen.
Afbeelding

Onze eerste ontmoeting in september 2017 <3 de fokkers waren stomverbaasd dat ze zoveel aandacht bij me zocht en ik haar zoveel kon “aaien”. Dit is ook de reden dat ik zij het werd. Hier was ze 2,5
Afbeelding

Onze 2e ontmoeting 2 maandjes voor haar derde verjaardag Y)(^)
Afbeelding

De dag dat ik haar ophaalde.. leek van voor wel een jaarling. Was een hoopje ellende (wormen, veel te lange hoeven kon ze niet ol staan, mager, snot etc etc) hier was ze 3 jaar en 2 maand
Afbeelding

Een foto van hoe ze er nu uitziet. We trainen ol dit moment nog niet echt dus ik kan niet wachten hoe ze eruit ziet over een jaar <3 ze word over 5 maanden 4
Afbeelding

volg ons op insta @bigbluejacy

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:39

Jeetje, wat een hoop leuke transformatie foto's komen er langs zeg. Zo enorm leuk om te zien hoe ze allemaal veranderen! Terwijl anderen nog 'herkenbaar' blijven, zijn andere volgens mij gewoon ingeruild voor een ander paard. :))

Retjethorse schreef:
Ik ben jaloers op jullie veulen foto's! Ik wou dat ik die ook had van mijn meid. :')

Hoe gaan jullie het ruitermak maken aanpakken? Ik was van plan om te wachten tot ik een geschikt zadel had, maar ik twijfel of een barebackpad aanschaffen niet beter zou zijn om er de eerste keren op te gaan zitten. Dan kan ik tijdens het zadel passen zelf het zadel uittesten als ze een ruiter al kent.

Hier bewust voor BBP gekozen. Aangezien ik met zadel bang ben er niet meer af te kunnen komen (Nouja, eraf kom ik wel.. Maar hoe en of ik heel blijf? _O-) vanwegen mijn heupen. En een bbp kan ik er wat makkelijker 'afglijden'. Als hij 5 is en ik dus een half jaar heb kunnen rijden (winter hou ik een rij-stop, in elk geval volgend jaar) dan wil ik eventueel kijken naar wat mijn heupen in die tijd doen. Aangezien het wel al beter gaat met mijn heupen, maarja dat wil niet zeggen of dat straks ook met rijden zo is. Ik heb zelf een ride-on-pad van barefoot en een pad met inlages. Wel een dressuur model, maarja, gaat om de inlages. Niet voor de mooi. :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:53

Ik heb voor het zadelmak maken een zadel dat op het zicht goed ligt. Hij schuift of klappert niet. Als hij echt goed gewent is aan het zadel ga ik op zoek naar een fijn Ghost-zadel om hem helemaal ruitermak mee te maken. Voor nu is dit zadel prima. Het liefst wilde ik al een Ghost hebben, maar dat kost ook weer geld :+ En ik wil wel echt een zadelpasservice laten komen.

Ik moet toch nog even sparen en ik ga het heel langzaam met hem oppakken. Ik loop er minimaal nog een winter naast :j Als hij dan ook ruitermak is ga ik wel kijken of ik mijn huidige zadel (of wel mijn springzadel of mijn Trekker) ook pas kan krijgen zodat ik eventueel kan wisselen.

Edit:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn huidige springzadel

IG: @Equisophie.nl

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:23

Ik was van plan om Wodan te gaan beleren met een zadel die ik al heb liggen. Zodra hij 3 is laat ik de zadelpas service komen om te kijken welke van mijn zadels het meest geschikt is. ik heb er een stuk of 10 dus 1 hiervan mag toch hopelijk wel 'oke' zijn := Na de winterstop , du als hij 4 is zal ik gaan kijken voor een nieuw zadel speciaal voor hem!

van het weekend heeft wodan een zadeltje op gehad > hij geeft er... zoals verwacht helemaal niks om :')

Afbeelding

Ook lekker even gepoetst samen met mijn morgan merrie
Afbeelding
<3 <3

Ben ondertussen deze week lekker aan het mailen gegaan, in het voorjaar ga ik met wodan starten met lessen in academische rijkunst. Eerst lekker werken aan de hand en daarna over in het zadel :)

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 17:17

Afbeelding

Dit zadel heb ik gekocht en past voor nu. Ik ga bij Eurohorse jongen paarden service doen. Ze komen dan met zadels, passen en als er een zadel past kan je dat tegeb gereduceerd tarief omruilen voor het oude zadel. Wel handig aangezien kk gok dat Joy wel een zasel of 3/4 nodig heeft voordat we over kunnen op een custom made.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:03

Wat leuk alle babyfoto's!
Van Malik heb ik er gelukkig ook veel, de fokster waarvan ik hem heb gekocht Al_Zawraa, zit op bokt en heeft veel topics geplaatst.

Dit was gup Malik! <3

Afbeelding

Sinds eind januari 2018 staat hij bij ons thuis.

En hij is niks veranderd!

De zadelpastrouble is dus al begonnen...wij wachten nog fftjes. :D

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:58

Jeetje wat gaan jullie hard! En al die baby foto's dan... te cute!!!
Ik heb Murphy ook vanaf dag 1. Heb hem geholpen ook bij de geboorte.
Afbeelding

Afbeelding

En dit is murphy nu (naast zijn moeder)
Afbeelding

Ik heb een nieuw foto topic gemaakt over ons afgelopen jaar!

[EJL-ITP] "A devil doesn't become an angel in just one day"

Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:28

Ik heb je topic voorbij zien komen en wat heb jij een doorzettingsvermogen _/-\o_
Die is niet zo makkelijk wel?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:32

Danuah schreef:
Retjethorse schreef:

Ik heb zelf ook een barebackpad gekocht (zoekt foto..).
Dit ook omdat mijn merrie eerst naar Frankrijk gaat, en ik dus niet 1, 2, 3 een geschikt zadel kan kopen. Met de barebackpad die ik heb zit je echt heel stevig. Al moet je er vanzelf sprekend niet lange stukken mee gaan rijden, dat doet de rug niet zo goed.
[ [url=m/0urd0R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die ziet er lekker comfortabel uit! :D Het is zeker niet de bedoeling om lange stukken te stappen met de barebackpad hoor! Enkel zodat ze een ruiter op haar rug kent en ik tijdens de zadelpasservice wat kan stappen met het zadel.

Er zijn toch nog best veel mensen die starten met een bbp als ik het zo lees.
Zelf heb ik een zadel van mijn overleden paard, maar dit ligt niet goed. Ik gebruik het enkel om haar zadelmak te maken.

Vanavond was ik als eerste op stal, dus ik had de bak lekker om aan de slag te gaan met Aliaa. :D Normaal is het altijd vechten 's avonds om in de bak te kunnen met je paard. _O-

Ik heb vandaag grondwerk gecombineerd met het zadel. Ik had een laag kruisje in de bak gelegd, een zeil met een balk erop (anders ging het zeil vliegen xD) en nog een balkje apart. Het zadel heb ik in de bak op haar rug gelegd en ze bleef netjes staan, ook tijdens het aansingelen. :D Dan heb ik haar over de balkjes gestuurd, eerst in stap en dan in draf. Galop aan de longe doen we nog niet. Ze heeft geen kik gegeven op de balkjes of het zadel. Zo trots op mijn meisje! *\o/* Jammer genoeg heb ik er geen beeldmateriaal van.
Op het einde heb ik Aliaa laten stilstaan naast het opstapkrukje. Ze bleef netjes staan (stilstaan naast het opstapkrukje is nog een werkpunt). Aangezien ze toch netjes bleef staan, ben ik met mijn bovenlichaam wat op het zadel gaan leunen. Terwijl ik half op haar hing, heeft ze een beloning gekregen. De andere kant ging ook prima. Daarna mijn voet aan beide kanten in de beugels gezet en wat op en neer gesprongen, ook daar keek ze niet van op. :D
Heb ik al gezegd dat ik trots ben op mijn knollie? <3

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:54

Leuk al die veulen foto's, sowieso al die verschillende paarden!

Ik loop eigenlijk voor op dit topic :o

Karolina is nu zo'n 3 a 4 weken onder het zadel, en ze doet het prima.
De eerste 2 weken was er altijd iemand bij, ook met opstappen en zo.
Maar sinds vorige week red ik me alleen, en kan opzadelen en opstappen zonder hulp.

Gisteren voor het eerst ook op beide zijden gegaloppeerd, galop is een fijne gang voor haar.
De eerste weken had ze weinig conditie, langer dan 3 rondjes draven hield ze zowat niet vol, zal ook van de nieuwigheid zijn. :)
Maar ondertussen kan ze nu prima een tijdje achter elkaar draven zonder in te zakken.
Sturen gaat ook steeds makkelijker, eigenlijk alle dingen die je haar leert pakt ze snel op.
We gaan elke keer even buiten uitstappen langs de weg, dan loopt er iemand te voet mee.
Morgen gaat er iemand te paard mee, dan kunnen we wat verder.

Verder is ze heel erg braaf, zet geen pas verkeerd en probeert het goed te doen.
En wat ze eenmaal heeft geleerd, dat blijft ze keurig doen.
Ik heb 1 x in de week les, dat is erg fijn.
We rijden per keer zo'n 20 a 30 minuten, zo'n 3 x in de week.

Een lange update, maar dat is omdat het bijna 2019 is en Karolina in principe nu al beleerd is.
Het is dan vast niet de bedoeling, om dan verder te gaan met de voortgang van Karolina in dit topic. :)

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:04

@retjeshorse: Wat goed om te horen dat ze het zo braaf deed, heerlijk!! Er beginnen er inderdaad veel met barebackpad lees ik. Ik vind zo’n ding echt een uitkomst.

@Barbet: wat fijn dat ze zo goed gaat in zo’n korte tijd. Zal fijn zijn als jullie dat zo mooi vol kunnen houden!
Ik vind het juist leuk om de updates te lezen, we zitten tenslotte allemaal nog in de begin fase. ;)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:13

Ik vind het ook leuk om jullie vooruitgang te blijven zien Barbet!

Mijn fotografie op insta volgen?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:24

Wat mij betreft ben je ook welkom om je vooruitgang te delen hoor Barbet! :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:29

Super dat het zo fijn gaat barbet, dat zijn berichten om naar toe te werken voor de rest die nog niet gereden word :D

Dit zijn onze dames op de film.
Word elke dag weer blij van ze, ze bewegen goed, hebben makkelijke karakters en erg leergierig.

Niet de beste filmpjes maar vond het toch leuk ze te delen :D

Naambordjes, portretten en meer
Geschilderd met aquarel, olieverf of gebrand met pyrografie
https://mjsartonwood.weebly.com/#

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:41

Wat leuk al die verschillen in zadels, Eureka is al zadel en ruitermak maar dan met een boomzadel
Ik heb een ghost aangeschaft, Buitenzinnig is geweest om hem aan te passen en de juiste maat singel er bij te doen.
Heb er toen aan de hand ook weer opgezeten voor het eerst sinds ze bij mij staat. Waren beide best gespannen omdat boomloos natuurlijk voor haar heel anders aan voelt
Maar voorlopig ben ik toch nog op de grond bezig, daar elkaar leren kennen en haar finetunen naar hoe ik haar onder het zadel wil hebben

Al die veulen foto’s zijn ook leuk zeg! Die heb ik helaas ook niet van haar

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:18

Barbet, mijn Shire is ook al in de nazomer van 2017 zadelmak gemaakt, maar niet doorgereden. Deze nazomer hebben ze hem weer opgepakt onder het zadel, maar toen ik hem ging proefrijden zat er nog niet echt een stuur op. Dus ik klets hier ook gewoon mee!

Hij is nu 8,5 weken van mij en ik heb alleen met de zadelmaker erbij er heel even opgezeten sinds hij van mij is, voor de rest hebben we alleen grondwerk gedaan.
Begin volgend jaar ga ik starten onder begeleiding met rijden (hij is een week terug gecastreerd, dus heeft nu nog even extra vakantie van het rijden) ik heb er nu al zin in!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:57

Leuk al die filmpjes en foto's!

Retjethorse schreef:
Er zijn toch nog best veel mensen die starten met een bbp als ik het zo lees.
Zelf heb ik een zadel van mijn overleden paard, maar dit ligt niet goed. Ik gebruik het enkel om haar zadelmak te maken.

Zit in exact dezelfde situatie en overweeg ook met een bbp te starten.
Daarna is het ook makkelijker om een zadel te passen want dan kun je er een beetje mee rijden.
Zadel is ze gewend, ik kan ook over heen hangen en kloppen op het lijf, van iets boven haar kijkt ze ook al niet op. Verwacht dus dat het er uiteindelijk echt op gaan zitten wel redelijk moet gaan.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:35

Ik heb stuk of 5 zadels, er is er vast wel 1 die past.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:43

Ik heb een leenzadel, misschien voor jullie ook een idee? Ik ben ook begonnen met een barebackpd en eigenlijk zonder zadel omdat haar bbp schoof.
Nu, Een maandje huren om te laten wennen aan losse beugels en mij op een zadel ipv blote rug :) Als dat bevestigd is krijgt ze haar eigen op maat gemaakte zadel met eventueele ruimte om de boom wat aan te passen
Dit is een Barclay, ligt heel fijn op mijn merrie met uitermate lastige rug. Lang doorlopende normale schoft, met een ver achterliggende schouder, korte rug, en een ver naar achter liggende singelgroeve.Afbeelding
Afbeelding

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:46

Dunkeedoo schreef:
Ik heb je topic voorbij zien komen en wat heb jij een doorzettingsvermogen _/-\o_
Die is niet zo makkelijk wel?

Haha nee niet echt nee... :') {:)-:( maaaaar nu is het een wereld van verschil <3

Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 10:37

Bbp heb ik ook nog overwogen. Maar de trainer die haar zadelmak gaat maken rijdt denk ik liever op een boomzadel. Moeilijk is het wel hoor!

Afbeelding
Vond deze foto nog van Joy <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:50

Ik heb voor het wennen aan het zadel een goedkope, lichtgewicht Wintec overgenomen. Toen het moment kwam dat er echt iemand op ging zitten heb ik de Wintec verkocht en een goed passend zadel gekocht. Valt nog niet mee om iets te vinden aangezien Joy behoorlijk breed is met een korte rug. Dit zadel ligt voor nu in ieder geval goed en kan eventueel nog aangepast worden. Uiteindelijk wil ik kijken voor een Massimo of een ander goed merk met franse kussens.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:11

Ahhh wat was Murphy een schattig veulentje zeg!

@Seven wat een verschillende paarden zo. Heb altijd een beetje een zwak voor Eyecatcher nakomelingen. Zijn zulke goedzakjes en fijne paarden.

Voor degene die de vraag stelde over zadels. Ik begin met een springzadel dat ik nog heb liggen en meestal mee inrij. Of ik er daadwerkelijk mee ga rijden hangt af van wat de zadelpasser ervan vindt.
Uiteindelijk koop ik een dressuurzadel bij en indien het springzadel niet past dan rij ik er ook mee in. Vind het wel lastig om een zadel te kopen zonder proefrijden
Maarja ik heb mn zadels weggedaan bij verkoop rijpaard en aankoop jonkie. Was er ook niet helemaal content mee met hoe die zaten.

Don't mess with the ponies

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:01

Eefjah
Ja ze zijn heel anders geworden als veulens waren ze heel gelijkend maar nu heel anders.
De eyecatcher is ook precies zo, voor de duvel nog niet bang. Ontzettend lief, geduldig en mensgericht. Echt een goedzak maar wel met een eigen willetje <3

Naambordjes, portretten en meer
Geschilderd met aquarel, olieverf of gebrand met pyrografie
https://mjsartonwood.weebly.com/#