Gastric bypass

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

kim_1990

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:15

Nee, ik heb niet de ervaring dat mijn hormoonhuishouding op de schop is gegaan en dat ik minder “zin in lekkere dingen” heb...ik heb nog steeds zin in lekkere dingen maar ik probeer het wel een beetje te vermijden...ik eet nog wel af en toe wat ongezonds hoor...handje chips of nootjes/pinda...laatst een klein pizzapuntje gehad en heb ook wel weer een kleine tosti gegeten...dus nee, ik vermijd niet per definitie alles wat ongezond is...ik eet gewoon alles maar in hele kleine porties uiteraard want veel gaat er niet meer in passen hahaha...uiteraard is het wel zaak om voor je gezondheid wel gewoon te proberen om zo veel mogelijk gezonde dingen te eten omdat je daar toch echt je voedingstoffen uit moet halen die belangrijk zijn...aangezien je lang niet al je voedingsstoffen eruit kunt halen die je nodig bent moet je de rest van je keven medicijnen slikken...maar uit een putje chips of pizza oid haal je natuurlijk niet je belangrijke voedingsstoffen dus af en toe eens een klein beetje snoepen is opzich niet erg, maar probeer het natuurlijk wel binnen de perken te houden...dus niet alle dagen een handje chips maar misschien 1 x in de week in het weekend ofzo een handje...je leert bij de dietiste wel gezonde keuzes te maken natuurlijk en dat helpt je ook erg goed na de operatie omdat je die omschakeling in je hoofd al 4 maanden van te voren aan het maken bent...dus heb je na de operatie toch minder moeite ermee...en als een “snack” tussendoor kan je ook prima een blokje kaas, stukje komkommer, tomaatje ood eten he...en nootjes zijn trouwens ook (in bepaalde mate) gezond voor je dus je mag echt wel wat hebben hoor...met deze operatie hoef je niet bang te zijn dat je je keven lang niks meer mag hebben wat ook maar enigszinds ongezond is...het is niet de bedoeling dat je je leven lang op gezond dieet moet zijn zeg maar...de operatie helpt je opweg zowel lichamelijk als mentaal in het afvalproces...uiteindelijk moet je het wel zelf doen natuurlijk maar je leert echt wel gezonde en goede keuzes te maken bij de dietist...het is niet helemaal een horrorgebeurtenis zeg maar hahaha

♥Jaike van Hoeve Jacolie♥
♥Zayira♥
♥Joep & Tommie♥
♥Ardino de Bianco & Bruno Go-Go♥

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 07:48

Ik merk ook niet echt verschil in trek of hongergevoel na de operatie. Ik eet over het algemeen gezond, maar neem inderdaad met mate af en toe iets ongezonds. Daarin zit voor mij de uitdaging om niet door te schieten. Want als ik die discipline had, dan had ik nooit een GBP nodig gehad natuurlijk.

Voor mij is er door de operatie, de periode vloeibaar eten en de eerste periode waarin je echt weer moet 'leren' eten wel een patroon doorbroken van iedere dag teveel/slecht eten. Het kost me dus minder moeite om met mate lekkers te eten.

Maar de tijd moet het leren denk ik, ik ben al vaker en eerder tientallen kilo's afgevallen en die zaten er uiteindelijk allemaal weer bij. Wat mij nu wel helpt is dat dit een soort laatste kans is, na de GBP is er natuurlijk geen middel meer dat mij kan helpen. Echt "last resort" dus!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:19

Het is helemaal niet de bedoeling dat je altijd oplet en blijft lijnen. Je kan prima ook ongezonde dingen eten, maar idd net als iedereen met mate.

Ik heb wel minder of eigenlijk geen honger, maar daar voor in de plaats een soort van leeg gevoel. T is anders, kan het niet zo goed omschrijven.

Je kan toch een keer naar zo'n infomiddag gaan? Om te zien wat het inhoud en of het je aanspreekt?

3-7-16 en 13-4-19 <3 <3
Rust zacht lieve Soc +17-06-2015

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:34

Fijn dat bijna iedereen goede kerstdagen gehad heeft. :)

Ik ben 14 september geopereerd GBP.
Ik kan helaas nog steeds vrijwel niets eten, nu voedingsflesjes ivm tekorten en mijn spieren verdwijnen.
Binnenkort weer een Maagonderzoek.
Ik blijf maar misselijk, continu.
Wel medicijnen maar die voorkomen niet dat ik na het eten moet spugen. {:)-:( fruit gaat meestal wel goed maar dat mag ik van de diëtiste even niet, daar zitten geen eiwitten in.
Ik ben overigens niet heel veel afgevallen, ondanks niet kunnen eten. Of misschien wel juist daardoor. Nu 30 kilo afgevallen, nog 27 tot mijn streefgewicht.

Iemand dit ook meegemaakt?

Sam ♡en Macho♡ Hashley* kerstmuts

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:08

Ik vind 30 kilo in 3.5 mand toch best wel veel hoor myjayleigh...in 3.5 maand was ik echt geen 30 kilo kwijt hoor

♥Zayira♥
♥Joep & Tommie♥

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:11

Ik had iemand in mijn groep die dit ook had. Alleen maar overgeven, uitgedroogd etc.
Zij kon alleen soep eten. Ook een maagonderzoek gehad en bleek dat de overgang naar haar maag erg nauw was?
Zij moest idd ook aan de vloeibare flesjes.

Hier niet overgeven, maar vaak direct diarree na eten. Eigenlijk eet ik dit op een normale dag:

Ontbijt: 100 gram skyr met 30 gram all bran
Tussendoor: stuk fruit
Lunch: 1 of 2 boterhammen met boter en een plak kaas
Tussendoor: stuk fruit of een breaker high proteïne
Avond: 100 gram vlees, wat groenten en koolhydratenbron
Tussendoor: 150 gram skyr of kwark met handje all bran

Dit is nu bijna 15 maanden post op. Deze week bloed laten prikken en ondanks dat ik geen vitamine regelmatig neem zijn alle waardes perfect. Dus opname en voedsel is wel goed.
Daarnaast snack ik 3x per week, maar word ik er vaak direct ziek van

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:32

Hi ladies,

Sorry dat ik hier even binnenval. Ik vroeg me af of iemand ook gehoord heeft over de POSE ingreep en daar iets over kan vertellen? Ik kan nog geen persoonlijke verhalen vinden helaas..

Tinkerloos
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:19

Mijn man is in Juli geopereerd, en is van 120 naar nu 70 kg gegaan.
Het gaat te snel.
50 kg in 5 maanden.
Dus nu moet hij ipv halfvolle melk en kwark juist volle producten gaan gebruiken.
En meer eten.
Hij heeft moeite met de zes eetmomenten.
Vaak haalt hij er maar vier.
Ik moet ook wennen aan hem.
Hij is van een maat XXL naar maatje S gegaan.
Hij is verdwenen. :+

Zonder Tinker.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:05

Ik geef het topic even een schopje, ik ben 3 maanden geleden goedgekeurd voor de GB, ik moet nog 3 maanden bij de diëtiste en dan gaan we *\o/*

Even wat achtergrondinfo:

Spoiler:
Sinds mijn puberteit heb ik a overgewicht maar altijd een "beetje" tenminste, voor een normaal persoon is het een beetje maar met mijn 1.47 is 60kg al veel te zwaar... mijn hele leven ben ik a aan het tobben met mijn gewicht en toen ik op mijn 23ste kreeg te horen dat ik reuma had (atrose) heeft mijn reumatoloog het al eens geopperd maar ik kon dit zelf.. en dus deed ik het weer zef.. 25 kilo eraf met alleen een cracker met kaas als ontbijt en lunch en avondeten wat de pot schaft. verder alleen water. Dit heb ik 2 jaar lang zo vol gehouden en ik ben eigenlijk altijd stabiel geweest maar tot 66 kilo, er ging geen gram meer af.. maar ik vond het wel prima zo.

in februari 2017 werd ik heel erg ziek en met de dag werd ik zieker, ik was net gestopt met roken (oktober 2016) en dacht dat mijn longen zich aan het schoonmaken waren totdat ik op een nacht wakker werd en rechtop schoot en naar de badkamer moest rennen, er kwam een mega dikke prop slijm uit, toen ik in de spiegel keek was mijn gezicht paars.. ik was aan het stikken in mijn eigen slijm.. (diepe slaper) in maart is de dokter dus eerst begonnen met flixotide 250mg, mijn longen waren vies en moesten schoongemaakt worden, na 4 weken nog geen verbetering en ben ik naar de idioot hoge dosis gegaan van 1000MG per dag samen met een prednison kuur. (hierna nog 1 gehad in de zomer) In november 2017 waren mijn longen eindelijk stabiel en na 9 maanden rukken en plukken kreeg ik de diagnose niet allergische astma en COPD. Mijn lichaam was in die periode een opgeblazen ballon, ik at gezond, sportte 5(!!) dagen in de week maar ik kwam alleen maar meer en meer aan. (in 6 maanden 32 KG)

Toen ik begin 2018 ook nog een depressie kreeg gaf dit toch wel een genadeklap op alles en is er met de longarts besloten mijn medicatie te verlagen maar het bleek al snel dat ik vast zat in een cirkeltje, ik kan mijn medicatie niet verlagen omdat door mijn heftige overgewicht mijn longen 2x zo hard moeten werken, in overleg toch besloten om af en toe te skippen of lagere dosis te nemen, het zijn steroïden dus dat doet nogal wat met je, ik hoest alleen chronisch meer en helaas kreeg ik in december acute bronchitus... normaal ben ik beschermd want er zit antibiotica in maar omdat ik ben gaan verlagen kwam dat er even lekker doorheen :')

Ik loop nu 3 maanden bij de diëtiste en ze vindt het ook zooo frustrerend dat ik me exact aan het schema hou en mijn gewicht is nog steeds exact hetzelfde.... zelfs shakes geprobeerd, normaal was ik dan 7 kilo in 2 weken kwijt, nu 0 gram :') ik eet in ieder geval weer "normaal" mijn probleem was/is namelijk dat ik NIET eet, bij voorkeur de hele dag niet dus mijn metabolisme was helemaal stuk... Nu heb ik een fitbit horloge met alarm voor wanneer ik moet eten en dat gaat stukken beter, van 1x per dag ben ik naar 4x eten gegaan, soms lukt 5..

Ik maak me dan ook wel zorgen voor straks na de operatie maar hoe meer ik verlies hoe minder medicatie ik kan gebruiken *\o/*

Ik heb er onwijs veel zin in maar vind het ook heel erg spannend, ik krijg veel gemengde reacties zoals "kan je het niet zelf?"of "zo erg is het toch niet?" en de leukste is toch wel dat ik voor de makkelijk weg kies... Tuurlijk, de rest van mijn leven moet ik aanpassen maar ik kies voor de "makkelijke" weg :')

Doei.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:46

Ooeeh, je laatste paar zinnen zijn echt gemene dingen zeg! Er is niets gemakkelijks aan namelijk. Zoals je zelf al zegt moet je je hele leven aanpassen...je hele leven pillen slikken om je benodigde vitamines etc etc etc binnen te krijgen en al die zooi...als er iets niet makkelijk is, dan is het dit wel.

Ik vind het heel erg knap hoe je je tot nu toe staande hebt weten te houden met alles wta je meegemaakt hebt. Hopelijk wordt je snel geholpen en merk je veel van de positieve kant van de operatie en weinig van de negatieve kant! Succes met de laatste lootjes bij je dietiste.

Mag ik vragen wat je doel is qua gewicht? Hoeveel wil je ongeveer kwijt om jezelf een gezond BMI te geven?

♥Zayira♥
♥Joep & Tommie♥

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:07

Mijn vriend wordt in januari geopereerd.. Merk dat het toch meer met me doet dan ik had verwacht. Zit zelf momenteel ook in het traject maar vind het allemaal erg spannend..

Vind het wel leuk en prettig om te lezen dat iedereen het weer anders ervaart, maar al met al veel positieve ervaringen.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:13

kim_1990 schreef:
Ooeeh, je laatste paar zinnen zijn echt gemene dingen zeg! Er is niets gemakkelijks aan namelijk. Zoals je zelf al zegt moet je je hele leven aanpassen...je hele leven pillen slikken om je benodigde vitamines etc etc etc binnen te krijgen en al die zooi...als er iets niet makkelijk is, dan is het dit wel.

Ik vind het heel erg knap hoe je je tot nu toe staande hebt weten te houden met alles wta je meegemaakt hebt. Hopelijk wordt je snel geholpen en merk je veel van de positieve kant van de operatie en weinig van de negatieve kant! Succes met de laatste lootjes bij je dietiste.

Mag ik vragen wat je doel is qua gewicht? Hoeveel wil je ongeveer kwijt om jezelf een gezond BMI te geven?

Mijn eerste doel is 55KG, ik moet er dan 40 kwijt :) maar ideaal zou zijn 45-50, klinkt héél weinig maar ik ben maar 1.47... En mijn longen en mijn heupen gaan er heel erg op vooruit..

Doei.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:16

Opzich klinkt dat prima in combinatie met je lengte...maar jeetje, niet raar bedoeld ofzo...maar je bent wel echt een kleintje dan zeg :)) ze zeggen altijd klein maar fijn he...niks mis mee natuurlijk...jij kan straks als volwassene nog gewoon legaal shetlanders rijden _O- ik heb de complete ponytijd gemist dus ik ben jaloers _O-

♥Zayira♥
♥Joep & Tommie♥

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:00

Wow Friemel, wat een heftig verhaal.... En wat een nare reacties uit je omgeving.... :n

Ik heb dat helemaal niet zo ervaren, maar maak in een gesprek ook vaak duidelijk dat de operatie een hulpmiddel is. Uiteindelijk bepaal je nog steeds zelf hoeveel je eet en wat je in je mond stopt. Het blijft dus nog steeds een strijd en is echt geen makkelijke weg.

Ook spannend voor jou, Veveosunce! Hopelijk valt het allemaal mee voor je vriend en kun je er daardoor zelf ook met vertrouwen naar uitkijken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:23

Ik vroeg me even wat af, hoe is het met jullie energie? Ik ga tegenwoordig al rond deze tijd (9 uur en soms nog eerder) naar bed, slaap tot een uur of 9, maar wordt nog moe wakker. De rest van de dag komt de energie ook niet echt op gang Dat is vooral van de laatste 3 a 4 weken ongeveer.
Nou moet ik wel bekennen dat ik enkel vitamine d bij slik, alle multivitamines die het ziekenhuis voorschreef krijg ik of niet weg of heb er ontzettend last van. maar met bloedprikken geen tekorten gevonden de laatste keer.
De operatie is in feb een jaar geleden. Ik ben van 90 naar momenteel 52 gegaan.(Ik ben net aan 1.60m) Krijg van de omgeving opmerkingen dat ik meer moet eten en te mager zou worden. Voor mezelf vind ik dat wel meevallen, maar ik hoef ook niet meer er af. Ik haal de eetmomenten en probeer ook te kiezen voor dingen met genoeg voedingsstoffen. Eind van de maand is er weer een bijeenkomst en check moment van het ziekenhuis.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:26

Best herkenbaar hoor. Na 16 maanden slaap ik ook nog veel bij in de weekenden en op mijn vrije dag. Ook geen tekorten en slik de vitamines niet trouw. Gaat beter worden!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:03

Ben ook heel moe, maar weet dat eigenlijk aan mijn zwangerschap. Het wordt weer beter zeggen ze.

3-7-16 en 13-4-19 <3 <3

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:48

Heb je je b12 wel eens laten controleren? b12 wordt opgenomen door een stofje in je maag, maar als je een omleiding hebt, kan deze niet meer opgenomen worden. Ik laat zelf iedere maand een b12 spuit zetten bij de huisarts.

Ik merk zelf als het te lang geleden is dat mijn energielevel drastisch afneemt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:36

Dat is wel een goede tip! Ga ik zeker vragen om te laten controleren! :j

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:58

Even een vraag: de laatste 10 kg blijven maar plakken. Sta nu al sinds de zomer stil met afvallen. Ben natuurlijk in overleg met de diëtiste. Soms denk ik, zal ik even een korte periode maaltijdvervangers doen dan ben ik waar ik wil zijn. Hoe kijken jullie hiertegen aan?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:00

Werd mij afgeraden.

wat zegt je dietiste ervan? Is die laatste 10kg iets wat jij zelf wil?

3-7-16 en 13-4-19 <3 <3

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:51

Is het nodig om er nog 10 af te vallen? Hoe voel je je er zelf bij? Misschien is het een teken van je lichaam dat het zo goed is?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:56

Ik ben nu 85 kg bij 1,79. Het is vooral iets wat ik graag zelf wil. Mijn diëtiste zegt dat als ik maaltijdvervangers ga nemen eigenlijk alles waarin ik geïnvesteerd heb verdwijnt. Een gezondeetpateoon etc. Ze denkt ook dat ik daarna juist ga aankomen. Iemand die er ervaring mee heeft?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:58

Van een crashdieet wordt je over het algemeen niet beter van nee. En kom je daarna vaak weer aan, plus extra.
Sport je erbij?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:11

Op zich is 85kg toch een mooi resultaat? Weet niet waar je vandaan komt, maar dat is bij jouw lengte toch geen schande. Zou me proberen niet te veel te focussen op die laatste 10kg en gewoon lekker leven, gezond eten en bewegen.

3-7-16 en 13-4-19 <3 <3